Regeringspartierna har nu kommit överens om att införa miljözoner för personbilar, och särskilt sådana som går på diesel. Genom ändringar i Trafikförordningen kommer kommuner från och med 1 januari 2020 att kunna förbjuda lätta fordon som inte uppfyller särskilda krav att köra i vissa områden.
I den mildaste varianten gäller körförbud för alla dieselbilar utom de som uppfyller utsläppskraven Euro 5 och Euro 6, och från 2022 blir även Euro 5 förbjudet. I den strängaste miljözonen får inga dieselbilar alls köra. För bensindrivna bilar är kraven något mildare, men även för många av dessa blir miljözonerna ett betydande hinder.
Vinsten i form av renare luft i tätorter kan tyckas värt besväret, men det sker till ett högt pris för bilägarna. Dieselbilarna är nämligen speciella på så vis att de släpper ut mindre koldioxid men desto mer hälsoskadliga kväveoxider. Av den anledningen har dieselbilar tidigare gynnats genom skatteregler och miljöbilspremier, då man mätte miljövänlighet i koldioxidutsläpp, men nu handlar det alltså om faran för just människor. De som valde att lita på de statliga pekpinnarna för tio år sedan, innan Euro 5 och Euro 6 kom ut, och köpte en dieselbil har alltså god anledning att känna sig lurade av politikerna.
I och med att åtta kommuner redan har miljözoner för tunga fordon är det troligt att åtminstone en handfull kommer att införa sådana även för personbilar. Då står bilägarna som stängs ute inför att antingen ta omvägar eller försöka sälja sin bil. En bil som inte går att köra överallt förlorar dock en stor del av sitt värde. Säljaren kan alltså räkna med en dålig affär, vilket minskar möjligheten att köpa en ny bil som får passera genom miljözonerna.
Många kommer dock inte att ha något annat val än att byta bil, vilket ironiskt nog påverkar klimatet negativt. Bilar orsakar nämligen inte bara utsläpp när de används, utan också när de tillverkas och skrotas. Det gäller även bilar som klassas som miljövänliga, till exempel elbilar. Även om luften i städerna blir renare av miljözonerna kan alltså de många människor som tvingas skrota gamla och köpa nya bilar ändå ha en negativ påverkan på det globala klimatet.
Trots att det finns sätt att minska biltrafik i tätorter, exempelvis genom att bygga ringleder runt stadskärnorna, har S och MP valt förbud. Ingen hänsyn tas heller till vad det innebär för bilägare, klimat och inte minst människors fria rörlighet.
Och det värsta är att diskussionen mellan S och MP inte har handlat om förslagets många nackdelar, utan om när det ska införas. MP är åtminstone ärligt och ville redan från början gå ut med planerna före valet, medan S, enligt källor till SVT, hellre ville föra väljarna bakom ljuset. Regeringspartiernas bilfientlighet visar sig än en gång, när de nu följer upp den självhöjande bensinskatten med körförbud. (SNB)