Utsläppen från vägtrafiken ökade med 0,5 procent under 2018 jämfört med föregående år, konstaterar Trafikverket i ett PM (21/2). Det innebär att det nu blir ännu svårare att nå det av riksdagen beslutade målet att ha minskat utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med 70 procent 2030, jämfört med nivåerna 2010. Det är självklart inga positiva nyheter, men som alltid när det handlar om miljömål är det viktigt att inte blint stirra in i avgasröret.
Vad är det egentligen som ligger bakom ökningen?
Orsaken är framförallt att lastbilstrafiken ökade med tre procent, medan personbilstrafiken stod kvar på ungefär samma nivå som året innan. I ett bredare perspektiv utgör dock befolkningsökningen en stor del av förklaringen. Fler människor kommer totalt sett att behöva fler bilar och fler varutransporter med lastbilar. Detta illustreras inte minst av att Transportstyrelsen under 2019 inför ett nytt format för registreringsskyltar eftersom kombinationerna enligt det nuvarande systemet är på väg att ta slut.
Att befolkningen och trafiken ökar i Sverige beror till viss del på invandring, vilket rimligtvis borde dämpa klimatoron något. En person som invandrat till Sverige och börjar köra bil här slutar samtidigt att köra bil i det tidigare hemlandet. Globalt sett blir utsläppsökningen som kommer med invandring således ett nollsummespel, även om det ser ut att vara en ökning då man enbart tittar på Sverige.
Det resonemanget bör man även ha i åtanke allt eftersom fler invandrare etablerar sig på arbetsmarknaden och får råd att köpa en bil. För de flesta med relativt begränsad utbildning och därmed låg inkomst lär valet ofta falla på en äldre bensinbil framför en elbil eller laddhybrid – dessa kostar väsentligt mer även med den statliga bonusen.
Men även om fortsatt användning av bensinbilar innebär dåliga nyheter för det svenska utsläppsmålet är det inte nödvändigtvis negativt för miljön.
För att inte öka den omfattande miljöpåverkan som nybilstillverkningen orsakar är det viktigt att bilar inte skrotas i förtid. Den som kasserar sin 15 år gamla och fullt fungerande bensinbil för att köpa en eldriven variant bör därför inte ha några överdrivna illusioner om sin egen miljögärning. Det annars så kritiserade slit och släng-beteendet gäller även bilar – något regeringen bör överväga då den försöker påskynda omställningen.
Rapporter om ökade utsläpp från vägtrafiken bör knappast viftas bort. Men för att resultatet ska vara rättvisande bör man också titta på vad siffrorna faktiskt säger, och inte bara vad den visar. Utsläppen bör självfallet minska, men för att begränsa den globala uppvärmningen måste det ske utan att klimatet i stället påverkas negativt på andra sätt. Den som fokuserar för mycket på trafikutsläpp riskerar att missa hela bilden. (SNB)