Egen bil till kriminella

Beslagtagna bilar på en uppställningsplats i hamnen i Malmö.

Beslagtagna bilar på en uppställningsplats i hamnen i Malmö.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2018-08-02 00:30
Detta är en ledare. Enköpingspostens ledarsida är oberoende liberal.

Personer med affärsidén att stå som ägare för bilar som används till brottslig verksamhet av andra blir ett allt större problem. De så kallade bilmålvakterna skyddar fordonens verkliga ägare från att åka fast, i vissa fall utan att själva veta om det, men ofta sker det medvetet i utbyte mot betalning. Med många bilar i omlopp kan verksamheten generera mycket pengar för de frivilliga målvakterna, eftersom de också struntar i att betala böter, avgifter och skatter för bilarna. Hur dessa personer, som både kostar pengar för samhället och skyddar andra brottslingar, ska stoppas är dock en svår nöt att knäcka.

Politikers iver att göra något åt problemet kan lätt resultera i idéer som stjälper mer än de hjälper. Nyligen visade till exempel infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) intresse för att sätta ett tak för hur många bilar en person får äga. Det vore ett tilltag som möjligen skulle sätta käppar i hjulet för ett fåtal bilmålvakter, men på bekostnad av äganderätten.

Det är nämligen inget problem i sig om vissa personer äger hundratals eller tusentals bilar, så länge alla avgifter betalas. Bilmålvakterna bryter redan mot befintliga lagar, men de är ändå svåra att stoppa. Och även om målvakterna tenderar att stå som ägare på många bilar, eftersom de på så vis får mer pengar från de faktiska ägarna, är det fullt möjligt att göra samma sak med ett mindre antal eller bara ett enda fordon. En begränsning skulle till och med kunna leda till att fler bilmålvakter etableras med färre fordon vardera.

Det mesta talar i stället för att mindre justeringar som gör det lättare att beslagta fordon är en bättre väg att gå. En sådan justering genomfördes 2014 och gjorde det möjligt för polis och kommun att ta felparkerade bilar om de hade skulder på minst 5 000 kronor. Det har lett till att fler bilar beslagtas, men problemet med målvakter har ändå vuxit sedan dess.

Därför är förslagen från den statliga utredningen som nyligen presenterades lovande. Den vill bland annat att det införs ett körförbud för de fordon som enligt lagen från 2014 bara får beslagtas när de står felparkerade. Utredningen vill också att vägtrafikregistret ses över för att det ska bli svårare för någon annan än den faktiske användaren att stå som ägare. En sådan förändring skulle också täcka de ofrivilliga bilmålvakterna, det vill säga personer vars uppgifter kapas och används när kriminella tar över en bil.

Värt att notera är att utredningen uttryckligen avråder från att begränsa hur många bilar en person får äga. Kanske är det därför regeringen har tagit emot den i största möjliga tysthet. Förhoppningsvis punkteras det förslaget en gång för alla av remissinstanserna, så att en ny regering i stället kan driva utredningens åtgärder efter valet. Att sakta men säkert förhindra och försvåra för både frivilliga och ofrivilliga bilmålvakter är enda vägen framåt. (SNB)