Bomma inte Bromma

En nedläggning av Bromma skulle drabba de som som bor ute i landet och snabbt och enkelt behöver ta sig till Stockholm.

En nedläggning av Bromma skulle drabba de som som bor ute i landet och snabbt och enkelt behöver ta sig till Stockholm.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2018-10-19 06:30
Detta är en ledare. Enköpingspostens ledarsida är oberoende liberal.

Trots att regeringen 2015 lade ned utredningen om att stänga Bromma flygplats i Stockholm finns det nu, tre år senare, ny anledning till oro. Den nya politiska majoriteten i kommunen, som består av Alliansen och Miljöpartiet, har oväntat deklarerat att den är positiv till en nedläggning efter en politisk överenskommelse.

Än mer oväntat är dock att Jacob Wallenberg, bland annat ordförande i Connect Sweden och en av näringslivets viktigaste spelare i frågan om Bromma flygplats, nu ställer sig positiv till förslaget. Detta dock under förutsättning att Arlanda flygplats byggs ut.

Varför både Wallenberg och Stockholms politiker vill lägga ned en flygplats som ligger strategiskt nära stadskärnan, till skillnad från Arlanda, är en legitim fråga. För näringslivets del hävdar man att det är mer effektivt att samla flygkapaciteten på den större flygplatsen.

Politikerna talar om miljöskäl och det finns en idé om att bygga bostäder på marken där Bromma flygplats i dag ligger.

Problemet är att en nedläggning av Bromma flygplats riskerar att drivas igenom utan att en tillräcklig utbyggnad görs av Arlanda flygplats. Och även om det blir mer plats på marken kvarstår faktorn att fler flygplan måste trängas på de populära start- och landningstiderna.

För de inrikesflyg som i dag framförallt trafikerar Bromma handlar det till stor del om morgon och eftermiddag, då det till exempel är lämpligt för de som reser i tjänsten till och från resten av landet att anlända till och lämna huvudstaden.

För dessa tjänsteresenärer blir det dessutom ett betydligt längre avstånd att från Arlanda ta sig in till Stockholm för möten och affärer. Särskilt eftersom risken är stor att tågen till flygplatsen hindras av undermåligt järnvägsunderhåll.

Från Bromma flygplats, som ligger knappt en mil från innerstaden, finns betydligt färre sådana hinder.

Dessa scenarion drabbar framförallt de som bor i resten av landet och snabbt och enkelt behöver kunna ta sig in till Stockholm – och även hem igen samma dag. För dessa resenärer är tåget sällan ett alternativ, eftersom det går för långsamt och i nuläget kan man inte heller räkna med att ens komma fram enligt tidtabellen.

Om inrikesflygen till Stockholm på de populära tiderna tvingas bli färre på grund av att de koncentreras till Arlanda blir effekten i förlängningen att myndigheter och företag ute i landet hindras i sin verksamhet.

Om inte affärsresenärer eller anställda vid myndigheter, såsom Riksantikvarieämbetet i Visby, på ett enkelt sätt kan ta sig till huvudstaden kan företag och myndigheter tvingas koncentrera verksamheterna till Stockholm.

För Stockholms egen del torde förlusterna av en nedlagd Bromma flygplats således vara begränsade, men för resten av landet blir det desto värre. Som tur är krävs också i nuläget ett godkännande i riksdagen för att planerna ska bli av. Där finns politiker som har hela landets intressen att ta hänsyn till.(SNB)

Läs mer om