Fröken Prysselius från Forsby

I sommar spelar Marta Andersson-Larson från Forsby åtta roller i Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, Sveriges största utomhusteater. Fröken Prysselius är en av rollerna.

Betytt mycket. Nils Poletti och Marta Andersson-Larson i Jakten på fågel Gul o Blå i Forsby Kvarn 2016. Nils har betytt mycket för Marta och uppmuntrat hennes teaterintresse.

Betytt mycket. Nils Poletti och Marta Andersson-Larson i Jakten på fågel Gul o Blå i Forsby Kvarn 2016. Nils har betytt mycket för Marta och uppmuntrat hennes teaterintresse.

Foto:

Vimmerby2017-08-02 10:00

Den dagen vi talas vid har hon haft en heldag som fröken Prysselius. Hon har tillsammans med Kling och Klang hälsat barnen välkomna till teaterparken, sjungit allsång och agerat och dessutom varit sjörövare i ett häftigt sång- och dansnummer som kräver sin man (kvinna). Men Marta är ”dansant”. Hon har varit gymnast och dansat i Street Feet i Enköping och sången är inget problem. Marta har vuxit upp med mamma Ibba som är sopran och har gått på Enköpings Musikskola och fått sångundervisning av Eva Selgeryd.

Som fröken Prysselius får hon ofta improvisera, en konst hon bland annat kom i kontakt med vid Turteater, vars konstnärlige ledare Nils Poletti var den som drog in henne i skådespelarbranschen, när hon var 19 år. På Turteatern har Marta medverkat i flera uppsättningar mellan 2011 och 2017. I några av dem har hon varit både textförfattare och skådespelare och hon har även fungerat som regiassistent.

Teaterintresset var väckt och hon sökte sig till Skara skolscen 2013-2014, där improvisation var en av de byggstenar skolan fokuserade på. - En färskvara som man måste hålla vid liv, säger Marta.

Efter de tre terminerna var Marta en av tre (av 14) som fick stipendium.

– Jag blev jätteglad förstås, man känner sig sedd.

Det ledde i sin tur till att hon fick rollen som Margit i föreställningen Stenriket av Maria Hörnelius (manus och regi).

– Maria är en av de fenomenala lärare som arbetat på Skara skolscen, där många av våra stora inom teatern varit elever. Pia Johansson, Noomi Rapace och Marie Richardson till exempel. När jag träffade Marie pratade hon varmt om skolan. Och det gör jag också.

Efter Skara skolscen har Marta fortsatt att förkovra sig och bland annat studerat teaterformen commedia dell’arte i en kurs på Bergmancenter på Fårö arrangerad av Stockholms dramatiska högskola med regissören Ariane Mnouchkine frånThéâtre du Soleil, ett franskt teatersällskap med visuell spelstil.

– Det var två inspirerande och utmanande veckor på Fårö. Jag minns fortfarande hur Ariane sa: Var inte smart, var modig.

I höstas bar det av till Teaterhögskolan i Malmö för en tio veckors intensiv och innehållsrik filmkurs för två guldbaggebelönade regissörer, Goran Kapetanovic och Jennifer Malmqvist.

– Två genier. De var otroligt bra, säger Marta och berättar att alla i kursen fick göra var sin kortfilm, som visades på biografer i Malmö. Hennes film hette Vägskäl.

– Herregud, så vi slet, säger Marta.

I sommar arbetar Marta i Vimmerby och har åtta roller. Hon arbetar i ett yrke hon gärna vill fortsätta med och på frågan om varför hon vill vara skådespelare svarar hon så här:

– Sen tidig ålder har jag blivit uppmuntrad att utforska och att följa min vilja och mina drömmar. Det blev tydligt för mig när jag medverkade i Juliette på Turteatern. Det var en tre timmar lång föreställning: Juliette, baserad på romanen skriven av Markis de Sade. Vi var fyra skådespelare som gestaltade rollen som Juliette i en ensemble på tolv stycken. Jag spelade Juliette som ung novis.

– Det var den bästa skolan jag kunde gå. Jag fick vara i just det sammanhang jag ville utforska, på en teater som tillät mig att leka och släppa kraven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!