I städer som Malmö, Los Angeles, Paris, Manchester, och Austin sitter hundratals spelutvecklare och försöker skapa rymdmagi. Disneyägda Lucasfilm har valt att licensiera ut "Star wars" åt spelskapare till höger och vänster.
Joost van Dreunen har skrivit ett flertal böcker om spelbranschen och undervisar vid New York University. Han ser flera orsaker till att spelskaparna vänder lystna blickar mot en galax långt, långt borta.
– När du bygger ett spel runt ett framgångsrikt varumärke som "Star wars" så minskar det riskerna. Det säljer spel, vilket har bevisats med "Battlefront"- och "Jedi"-spelen, säger han till TT, och fortsätter:
– Så har det alltid varit, men speciellt nu. För det finns så mycket innehåll därute, och så mycket skräp, så hur får du ditt spel att sticka ut?
Flera fördelar
Att stämpla "Star wars" på omslaget är en garanti för viss uppmärksamhet.
En annan fördel är att man inte behöver skapa en värld från grunden. I stället kan man dra nytta av de filmer, tv-serier och böcker som redan finns, där en mängd sidohistorier finns att utforska. Det är dessutom en brett universum. Här förekommer skjutande, flygande, utforskande och action med en mängd raser och figurer som gör det möjligt att ge sig på olika genrer utan att det blir krystat. Joost van Dreunen säger att man kan jämföra med storserien "Fast and the furious" , som det är svårt att göra något annat än racingspel kring.
– Många utvecklare drömmer om att jobba med en serie som "Star wars", och ser det som hedrande ett arbeta med ett sådant projekt, säger Joost van Dreunen.
Disney och Lucasfilm har ändrat strategi kring hur man hanterar varumärket. När Disney köpte Lucasfilm 2012 valde man ganska snabbt att lägga ned den interna studion och de spel som var under utveckling. Året därpå valde Disney i stället att sälja exklusiva rättigheter för att utveckla "Star wars"-spel till speljätten Electronic Arts (EA).
– Det har inte bara varit fördelaktigt för "Star wars". EA skämde ut både sig själv och Lucasfilm med sin aggressiva intäktsgenerering kring lootlådor. Då ringde "Star wars"-folket och sade "ni måste sluta, ni devalverar det här väldigt dyra försiktigt skapade varumärket som vi har byggt upp", säger van Dreunen.
En del risker
Genom att sprida ut licensieringen till flera tredjepartsutvecklare ökar licensinkomsterna, synligheten för varumärket blir större och dessutom minskar riskerna.
– Uppgörelserna är normalt att du betalar licensinnehavaren en minimisumma för att få använda licensen till ditt spel. Och om den når en viss försäljningsframgång så får licensinnehavaren en procent utöver.
Men hur mycket "Star wars" kan spelvärlden matas med innan den är mättad?
– Om det är massvis med spel som lånar "Star wars" så kommer de flesta inte att bli framgångsrika. Men det bryr sig inte Disney om, för de får ändå sina pengar och fortsätter att sälja licenserna, säger han och fortsätter:
– Så det är en jättebra modell för Disney, men dålig för utvecklarna för de tävlar med en massa andra studior och måste fortfarande sälja så pass bra att de bekostar licensavgiften.