Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Titel: Sweat

Premiär: 12 mars på bio och på Triart Play i april

I rollerna: Magdalena Koleśnik, Julian Świeżewski, Aleksandra Konieczna

Regi: Magnus von Horn

Speltid: 106 min

Betyg: 3

Den polska influeraren Sylwia har ett perfekt liv i sociala medier men är egentligen väldigt ensam. Det är en något förutsägbar premiss som inleder den svenske regissören Magnus von Horns nya film, sex år efter hans mörka genombrottsfilm "Efterskalv". I "Sweat" går Sylwia igenom tre intensiva dagar. Träningsgurun har precis postat ett självutlämnande videomeddelande till sina 600 000 följare. Hon gråter och erkänner att hon längtar efter en pojkvän. Nu är hennes manager orolig att en sponsor ska dra sig ur. Medverkan i morgon-tv står på spel. Och samtidigt måste Sylwia posta nytt innehåll, hantera äckliga kommentarer och fira sin mammas födelsedag.

"Den enda dåliga träningen är den som inte blir av", säger Sylwia till sina följare, men hennes träning skildras inte som stärkande utan snarare som självspäkande. Smärta är en av få starka känslor som vi registrerar i Sylwias ansikte, som fotas i dröjande närbilder när hon har bendag på gymmet. Magnus von Horn har en påträngande visuell stil och den lyckas tveklöst fånga det monotona och inspirationslösa i influerartillvaron, om än lite för ensidigt.

Magdalena Koleśnik i huvudrollen har en imponerande närvaro i en rollperson som känns distanserad, men som samtidigt söker efter någon form av integritet. Det stora problemet är att "Sweat" aldrig fångar dragningskraften i livet som influerare. Sylwia påstås vara en drottning över internet men framstår som en fånge i en värld av ytlighet. Det är förstås en av filmens poänger, men det gör Sylwias drivkraft svår att knyta an till. Visserligen utspelar sig filmen under en turbulent period, men det verkar som om allt är en fasad. Det måste väl finnas något fett med den plastiga glamouren?

"Sweat" lyckas bättre med att skildra det bisarra när sociala medier möter verkligheten. Som när Sylwia tvingas lyssna på en kvinna som berättar om sitt missfall. Snart upptäcker Sylwia också att hon har en stalker. Upptäckten sätter i gång en kedja av grova övertramp och en smula överspel. Allt som allt är "Sweat" kreativt fotad hyperrealism med ett något simpelt budskap om hur sociala medier egentligen leder till alienation. Ibland glittrar något mer komplext, ibland blir det bara platt.