Det började med att regissören Victoria Brattström tog en promenad med HÄkan Hellström i öronen för sju Är sedan.
ââJag Ă€r inte uppvĂ€xt med HĂ„kan. Men nĂ€r jag verkligen lyssnade...
ââDĂ„ blev jag otroligt drabbad av hans musik, hans berĂ€ttelser och karaktĂ€rer, och hur han framför dem, sĂ€ger Victoria Brattström.
Just under den dÀr promenaden kom hon pÄ tanken att det finns karaktÀrer hos författaren Mirja Unge som pÄminner om Hellströms.
ââHenne har jag lĂ€st otroligt mycket, sĂ€ger Brattström.
Bland annat dök novellen "Brorsan Àr mÀtt" och pjÀsen "Var Àr alla?" upp i regissörens tankar.
Fransk filosof
Victoria Brattström talar om "delad sĂ„rbarhet", som den franske filosofen Paul RicĆur skrivit om.
ââDet hĂ€r att vi Ă€r sĂ„rbara, det Ă€r inte nĂ„got vi ska stoppa undan. Han talar om att den kapabla mĂ€nniskan Ă€r bĂ„de sĂ„rbar och handlingskraftig.
ââFör mig talar bĂ„de Mirja och HĂ„kan ocksĂ„ om det i sina berĂ€ttelser, sĂ€ger Victoria Brattström, som ville göra nĂ„got pĂ„ samma tema.
Hon tog kontakt med Simon Ljungman, gitarrist i HÄkan Hellströms kompband, som hon arbetat tillsammans med tidigare. Ljungman gillade idén. De tre trÀffades.
Efter ett tag blev det dags att ringa Mirja Unge.
ââJag blev sĂ„ otroligt glad att hon sade ja.
Magisk realism
De fyra gick tillsammans pÄ teater och filmer, pratade om böcker, och diskuterade vad de tyckte om och varför.
ââDĂ„ kom vi fram till magisk realism, som Ă€r den hĂ€r förestĂ€llningens formsprĂ„k.
Victoria Brattström talar om att ta vara pÄ de poetiska dimensionerna i vardagen. Precis som HÄkan Hellström gör i sina texter.
"KĂ€rlek skonar ingen" har ingen tydlig huvudperson. Men i centrum finns den pensionerade hamnarbetaren Allan, spelad av Michalis Koutsogiannakis.
Allan sitter pÄ en bÀnk pÄ Gullbergskajen, vid Göta Àlv inte lÄngt frÄn Göteborgsoperan. Den Àr kÀnd för att Àldre fartyg, Àgda av entusiaster, blir liggande dÀr under mer eller mindre framgÄngsrik renovering. OmrÄdet kallas ofta Drömmarnas kaj.
Michalis Koutsogiannakis har inte haft nÄgon nÀrmare relation till varken musikaler eller HÄkan Hellström.
ââMen nu, nĂ€r jag börjat lyssna... Hans texter Ă€r fantastiska! Jag har inga problem med att identifiera mig med det som han refererar till. Och musiken Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt fin, sĂ€ger Michalis Koutsogiannakis.
Hopp och kÀrlek
Allan skriver dikter och Àr en drömmare. Men han vet ocksÄ att han Àr gammal, och inte har sÄ lÄngt kvar att leva. Flera figurer i musikalen Àr sköra och kÀmpar för att överleva.
ââDet finns ofta en livslust i mĂ€nniskor som kĂ€mpar för att orka gĂ„ vidare trots omstĂ€ndigheterna. DĂ€r Ă€r hopp och kĂ€rlek vĂ€ldigt starka drivkrafter, sĂ€ger Koutsogiannakis.
SkÄdespelaren Sofia Pekkari har en annan viktig roll i musikalen. För henne behövde rockikonen Hellström ingen nÀrmare presentation.
ââHan Ă€r ett sjĂ€lvklart soundtrack i mitt liv, sĂ€ger Pekkari.
Hon tycker att HÄkan Hellström Àr en stor poet, med lÄtar som det passar att göra musikal av.
ââVarje sĂ„ng Ă€r ju en historia. Man vet inte om det Ă€r sant, eller om det Ă€r hans fantastiska fantasi, sĂ€ger hon.
ââOch nĂ€r orkestern kommer in, och man fĂ„r höra hans musik i musikalform, sĂ„ hör man hur melodiöst det Ă€r, tillĂ€gger Sofia Pekkari.
Ser Göteborg utifrÄn
För Mirja Unge, som skrivit musikalens dialog, blev HÄkan Hellströms lÄtar en ny bekantskap. Hon tyckte om det som hon hörde.
ââDet var ganska lĂ€tt för mig att gĂ„ in de dĂ€r vĂ€rldarna. Jag hittade ingĂ„ngar i mĂ€nniskorna, deras ensamhet, deras lĂ€ngtan bort och deras lĂ€ngtan efter kĂ€rlek, sĂ€ger Mirja Unge.
Hon bestÀmde sig för att utveckla Hellströms figurer och berÀtta deras historier.
Mirja Unge Àr inte göteborgare, och ser det som en fördel.
ââJag tror att det kan vara sunt att jag har lite utifrĂ„nblick pĂ„ stan, sĂ€ger hon med ett leende.