Brahms fjärde symfoni skrevs för symfoniorkester. Jonas Marmbrandts egna arrangemang är för orgel.
Varför Brahms fyra?
– Jag har valt just den här symfonin är för att den är så bra. Och för att den sista satsen egentligen är en Passacaglia. Förmodligen den bästa som skrivits näst efter Bachs berömda dito. Det känns extra spännande att göra den på orgel särskilt när man vet att Brahms hade Bachs Passacaglia för orgel lite som förebilden här finalsatsen.
Hur länge har du övat?
– Det är en svår fråga. Något år sedan jag började arrangera musiken för orgel. Eller egentligen bearbeta ett annat arrangemang.
Hur kommer det sig att du ska spela i Uppsala domkyrka?
– Musiken kräver en orgel som är tillräckligt stor och har rätt karaktär. Därför är det inte så många kyrkor som är aktuella. Jag erbjöd programmet till Uppsala domkyrka och domkyrkoorganist Ulric Andersson har inbjudit mig att göra musiken på dess Ruffatti-orgel, som har 4 manualer, pedal, 69 stämmor och 36 klockor. Med nutida datateknik har den möjlighet att skifta stämmor och klanger i orgeln på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Man kan programmera orgelns stämmor så att alla ändringar kan ske sekundsnabbt. Nutid möter dåtid.
Den 26 januari framförs alltså för första gången en delvis lokal bearbetning för orgel av Brahms fjärde symfoni i Uppsala domkyrka av Jonas Marmbrandt.