Filmrecension: UtmÀrkt om tyska ockupationen

Anders Refn Ă€r numera mest kĂ€nd som pappa till Nikolaj Winding Refn och stĂ€ndig medarbetare till Lars von Trier. Men han Ă€r ocksĂ„ regissör pĂ„ egen hand – 21 Ă„r efter senaste filmen kommer utmĂ€rkta "De förbannade Ă„ren".

Anders Refns film "De förbannade Ären" utspelas under den tyska ockupationen av Danmark. Pressbild.

Kultur och Nöje2020-05-27 10:31

Det Ă€r den första av tvĂ„ episka filmer om Danmark under de Ă„r landet var ockuperat av nazisterna. "De förbannade Ă„ren" har blivit en stor succĂ© i Danmark, den sĂ„gs av nĂ€stan 400 000 personer innan coronaviruset stĂ€ngde biograferna.

Filmen centreras kring familjen Skov. Fadern Àr fabrikör, familjen Àr rik och lever ett behagligt överklassliv med kontakter i regeringen. NÀr nazisterna ockuperar landet fortsÀtter livet nÀstan som vanligt, Ätminstone ett tag. Naziuniformer blir vanliga pÄ gatorna, tyskarnas uppenbara oövervinnerlighet i kriget gör att affÀrsmÀn och politiker vill samarbeta med dem, inte minst för att tillförsÀkra sig fördelar nÀr Hitler har vunnit kriget.

Pappa Skov tycker inte om ockupationsmakten, men samarbetar för att hans fabrik inte ska gĂ„ omkull. Mamma Skov har svĂ„rt att dölja sin motvilja, sĂ„vĂ€l för nazisterna som för de som samarbetar med dem. De har fem barn – sonen Aksel blir mer och mer övertygad antinazist, medan Michael fĂ€ngslas av de nazistiska idĂ©erna. Allt eftersom tiden gĂ„r blir konflikterna bĂ„de i samhĂ€llet och i familjen allt vassare – hur det gick i kriget vet vi, vad som hĂ€nder i familjen Skov fĂ„r vi veta nĂ€r del tvĂ„ kommer 2022.

Refn har nĂ€r han arbetat med Lars von Trier ofta varit regiassistent – kanske Ă€r det von Triers experimenterande och oförutsĂ€gbarhet som gjort att han nu velat koppla av med att göra en mycket traditionellt berĂ€ttad film. Filmen tar sig metodiskt och linjĂ€rt fram genom Ă„ren, och skildrar krigets utveckling genom det som hĂ€nder familjen Skov. Det finns nĂ„gra dramatiska scener med skottlossning och försök att smuggla mĂ€nniskor till sĂ€kerheten i Danmark, men det mesta av dramatiken sker i och mellan mĂ€nniskorna.

Och tack vare lysande skÄdespelare som Jesper Christensen och Bodil JÞrgensen sÄ tror vi pÄ de hÀr personerna. Barnen spelas av unga skÄdespelare som kan ta för sig och bland birollerna hittar vi Claes Malmberg som en sÀllsynt sliskig kollaboratör.

Är vi i Sverige intresserade av att se en film om vad som hĂ€nde i Danmark under andra vĂ€rldskriget? Jag hoppas det, för ”De förbannade Ă„ren” Ă€r en utmĂ€rkt film, vĂ€rd en stor publik Ă€ven hĂ€r. Kanske speciellt nu, nĂ€r Danmark inte vill veta av oss svenskar, medan Sverige under krigsĂ„ren var frihetens hĂ€grande mĂ„l för de danskar som flydde undan ockupanterna.

Familjen Skov stÄr i centrum för "De förbannade Ären", med Jesper Christensen som fabrikör Skov och Bodil JÞrgensen som hans fru. Pressbild.
Fakta: De förbannade Ären

(TT)