– Idag är det 30 år och fem dagar sedan Giresta Kyrkas Musikstiftelse hade sin första konsert. Då visste vi inte hur det skulle gå, men det har ju gått alldeles utmärkt, sa Olle Nordberg när han hälsade publiken och de sju sopranerna välkomna.
De sju hade valt sånger som de själva gillar och hoppades skulle falla publiken i smaken. De har cirka tio års musikstudier bakom sig och har gått på folkhögskolor i Härnösand och Vadstena med operainriktning (en på Operahögskolan i Oslo), innan de kom in på Operahögskolan i Stockholm.
– Det var tufft att komma in, säger de, men nu är det snart examen och sedan väntar nya utmaningar, operaengagemang och fortsatta studier.
Sopranen Matilda Sterby angav tonen i öppningsnumret Dich teure Halle ur Wagners Tannhäuser. Så följde 16 framföranden av högsta klass – soli eller duetter - kända stycken ur operor som Caro Nome ur Verdis Rigoletto framförd av den lyriska sopranen Therese Ahlbeck, den förföriska Main Herr Marquis ur Die Fledermaus av Strauss i sopranen Ella Morins tappning och den gripande Mon Coeur s´ouvre à ta voix ur Samson och Delilah med en av årets Giresta-stipendiater, Elisabeth Leyser, mezzosopran.
– Delilah är en favorit-roll, sa Elisabeth Leyser och berättade att hon har en roll i Norrlandsoperans uppsättning av Hans och Greta.
Ur den operan fick publiken höra Gökduetten, som Elisabeth sjöng tillsammans med sopranen Annika Sandberg. Duett bjöd även sopranerna Ella Morin och Therese Ahlbeck på i Blomsterduetten ur Lakmé av Delibes, älskad för sin eteriska skirhets skull. En höjdare blev Mira, o Norma ur Bellinis Norma, där Elisabeths Leysers och Matilda Sterbys röster förenades i klanglig enighet till publikens förtjusning.
Ett intressant inslag var mezzosopranen Mathilda Bryngelssons tolkning av Marthas aria ur operan Martha av F von Flotow. En romantisk, komisk opera från 1847 man inte hör så ofta.
Med humor och glimten i ögat tog sig Tessan-Maria Lehmussaari an Ture Rangströms Blodfågeln ur Trolltyg och avslutade konserten med Glitter and be Gay ur Candide av L Bernstein på ett alldeles oefterhärmligt sätt.
Sju sångerskor, fem sopraner och två mezzosopraner, sjöng in sig i publikens hjärtan tillsammans med sin ackompanjatör Majsan Dahling, som varit 26 år i branschen.