De fick njuta av en dryg timmes lyriskt och professionellt framförd musik och tackade med stående ovationer.
Efter att prästen Willy Ekström välkomnat den stora skaran höjde konsertens dirigent och tillika sopransolist Åsa Lansfors Lindblom taktpinnen och lät Fjärdhundra kyrkokör med vänner inleda med den franska julvisan Kungarnas marsch. Den klingande mycket vackert och fick omedelbart publiken i stämning. Bland vännerna fanns sångare från Arboga manskör som är en av de körer Åsa är dirigent för. Sammantaget innebar det en blandad kör på 24 korister.
Efter den gripande Cantique de Jean Racine av G Fauré bjöd två av medlemmarna i julkonsertens ensemble på en försmak av konsertens huvudnummer genom att spela en lyrisk och överraskande fantasi för violin och harpa av Camille Saint-Saëns. Det renderade i spontana och varma applåder för Eva Lindal (violin) och Stina Hellberg (harpa).
Så var det dags för Camille Saint-Saëns Juloratorium, som är ett intimt och lyriskt verk med skira och ibland dramatiska klanger som det romantiska verk det är. Melodierna vandrar i körens stämmor eller låter ibland någon av dem ha huvudrollen. De proffsiga solisterna operasångerskan och mezzosopranen Ibba Andersson och körledaren och sopranen Åsa Lansfors Lindblom (bygdens egna förmågor) sjöng arior eller tillsammans med tenoren Niklas Engquist och baryton Mathias Brorsson i duett, tersett, kvartett eller kvintett, vilket publiken tyckte var så vackert att den inte kunde låta bli att applådera mellan framförandena. Efter den intagande slutkören och Mathias Brorsson starkt framförda O Helga natt ställde sig publiken upp och applåderade.
– Vill ni höra mer så har kören ett extranummer, sa prästen Willy Ekström och publiken applåderade igen. Jul, jul sjöng kören med stor inlevelse.
– Tänk att få uppleva något så fint med så proffsiga musiker och solister så här på landet i vår sockenkyrka.
– Och tänk så fin kör vi har, sa nöjda besökare när de lämnade kyrkan och gick ut i annandagskvällen.