Mozarts mästerverk i Vårfrukyrkan

För femton år sedan sjöng Camerata Vocalis Mozarts Requiem, tonsättarens främsta och sista verk. Det var det också det första större verk som nytillträdde körledaren och organisten Jonas Marmbrandt lät kören framföra. Den 2 april sjunger kören det gripande verket igen i Vårfrukyrkan tillsammans med solister samt musiker ur Kungliga hovkapellet.

Sopran. Martina Wahlén är sopran i Camerata Vocalis och gillar dirigentens direkta sätt att arbetssätt.

Sopran. Martina Wahlén är sopran i Camerata Vocalis och gillar dirigentens direkta sätt att arbetssätt.

Foto: Picasa

Enköping2017-03-25 10:00

– När Jonas kom som ny körledare hösten 2001 för femton år sedan frågade han oss i kören hur vi ville sätta ribban. Högt, svarade vi. Och så har det blivit. Vi har sjungit det ena storverket efter det andra och det har varit fantastiskt roligt, säger sopranen Birgitta Almquist, som varit med i kören i 20 år och gillar utmaningar.

– Det är av utmaningarna man utvecklas.

Hon får medhåll av sin soprankollegan Martina Wahlén som uppskattar dirigentens sätt att arbeta.

– Han går rakt på musiken och man får omedelbart känna på vad det musikaliskt handlar om och en idé om vad man behöver öva på hemma. Ett snabbt och effektivt sätt att arbeta på.

En blick tillbaka visar att de stora verken duggat tätt. Under de femton år som Jonas varit körledare har kören bland annat sjungit Händels Messias, Lars-Erik Larssons Förklädd gud , flera motetter av J S Bach, hans juloratorium 1-6 samt Matteuspassionen och Johannespassionen. Bland requierna kan nämnas Brahms Ein Deutsches Requiem samt Duruflés och Faurés requier.

Under våren repeteras Mozarts Requiem och parallellt även delar ur Beethovens Missa Solemnis, ett verk som Beethoven komponerade 1819-1823, när han var på höjden av sin karriär. ”Från hjärtat – må den åter – gå till hjärtat” har Beethoven skrivit på partituret.

Den 2 april är det alltså dags igen för Mozarts Requiem, hans mest berömda verk, som fick global spridning 1984 genom filmen Amadeus om Mozarts liv och verk.

– Det är roligt att sjunga av flera skäl. Det är variationsrikt och genomgående starkt känslomässigt med många bottnar, säger dirigenten Jonas Marmbrandt.

När Mozart gick ur tiden den 5 december 1791 var verket ofullbordat och överlämnades till Mozarts elev Franz Xaver Süßmayr att slutföra, eftersom det var ett beställningsverk. Så har till exempel den kanske mest kända satsen, den gripande Lacrimosa-satsen (lacrimosa betyder tårfylld), slutförts av Süßmayr. Bara de åtta första takterna i Lacrimosa är av Mozarts hand.

– Vi kommer att framföra verket tillsammans med musiker från Kungliga hovkapellet och med fyra välrenommerade solister. Jessica Bäcklund, sopran, Maria Erlansson, alt, Niklas Engquist, tenor och Staffan Alveteg, bas. Jessica och Niklas var solister i julas när vi framförde J S Bachs juloratorium 4-6.

Requiem, latin, vila. Mässan kallas så efter inledningsorden Requiem aeternam dona eis Domine ("Giv dem evig vila, Herre"). Det första rekviet komponerades på senare hälften av 1400-talet av nederländaren Johannes Ockeghem

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!