”Jag såg bara ett gapande rött hål”

Saab stod på sin absoluta höjdpunkt. Året var 1978. Saab 900 Turbo lanserades som en ”helt ny bilepok”.

”Flygande start knäckte Turbon”. Ett uppslag ur Vi Bilägares inbundna tidningslägg årgång 1978. Framför kamerorna på provflygfältet i Linköping avgjordes vilken Saab som från stillastående hade bäst acceleration; 900 Turbo eller 37 Viggen?

”Flygande start knäckte Turbon”. Ett uppslag ur Vi Bilägares inbundna tidningslägg årgång 1978. Framför kamerorna på provflygfältet i Linköping avgjordes vilken Saab som från stillastående hade bäst acceleration; 900 Turbo eller 37 Viggen?

Foto: Sven-Åke Haglund

Krönika2018-05-04 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag skriver vi 2018. Exakt 40 år har passerat. För bara någon vecka sedan försvann namnet Saab upp i bilhimlen. För gott. Redan 2013 fastslog en domstol att emblemet Saab tillhör försvarskoncernen med samma namn. Och ingen annan.

Nu står det dessutom klart att kinesiska Nevs, som i år lanserar en elbil med i stort sett allt utom motor från Saab 9-3, inte ens i text får antyda släktskap med just Saab.

Vi backar bandet till bil-Saabs glansår 1978.

Jag var journalist på Vi Bilägare, Europas då tredje största biltidning. På Sveavägen i Stockholm satt redaktionen under ledning av Christer Glenning och spånade runt hur vi skulle bräcka tyska Auto Motor Und Sport och italienska Quattroruote – som gemensamt och stort uppslaget korat Saab Turbo till årets raket.

Som svårt flygintresserad väckte just ordet raket en idé hos mig: Viggen mot turbon – vi fixar till ett race mellan de båda saabarna!!!

Glenning var egentligen den tokigaste i hela gänget, men det här var för tokigt till och med för honom: ”Låna ett jaktflygplan, näää, det går aldrig”.

Vi Bilägares tidningslägg från 1978 berättar (två månader senare) den sanna men otroliga historien:

”Viggen kanar framåt med låsta hjul. Flaggan faller. Flygande start. Turbon som borde ha tagit starten slirar fortfarande men är snart iväg. En hårfin tjuvstart av Viggen”.

25 meter senare på Saabs provflygfält i Linköping:

”Sida vid sida. Ingen ger sig. Vrålet är fruktansvärt. Turbo mot efterbrännkammare. Viggen slukar nu 1 000 liter bränsle i minuten. 900:an inte ens litern, men än skiljer bara några meter”.

I Viggens cockpit fanns provflygaren Johan Gille, 34. I bilen rallykanonen Per Eklund, också han 34. Mellan markeringarna på startbanan för 75 och 100 meter förlorade Eklund definitivt kampen:

”Jag såg bara ett gapande rött hål, och lacken krullade sig på bilen”.

Artikeln berättar:

”Några tiondelar senare drar Johan åt sig spaken och rymmer fältet. Pelle blir kvar på marken, trots 200 km/tim”.

En halvtimma därefter sitter vi i bastun, de båda fartmatadorerna och jag. Vänd till jämnårige Gille säger Eklund - på sin präktiga värmländska:

”En kunne till å me sope hangare för en åktur med däj i lufta, men då får du löve å åke mä mäj i skoga”.

Sagt och gjort. Gille tog upp Eklund i en tvåsitsig Viggen, Eklund bjöd med Gille på en träningsrunda inför Svenska rallyt.

Vad tyckte då kollegorna Auto Motor Und Sport och Quattroroute om försöket att bräcka dem? Jo, de båda kopierade reportaget under rubriken Race of the Year, med tydlig koppling till vårt tidningsgemensamma Car of the Year.

Slutet gott, allting gott – utom för en bil som en gång var ett tekniskt (d)under.

Krönika