Han önskade sig Enköping i födelsedagspresent

Valet av födelsedagspresent kan tyckas anspråkslöst: Han ville åka till Enköping för det var så mysigt där med alla butiker i centrum.

Krönika2023-07-20 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Familjen hade på väg till sommarhuset alltid åkt igenom stan på den tiden genomfartsvägar gick igenom städer i stället för utanför. Intrycket på killen i knapp skolålder var tydligt. Här ville han stanna, se mer och gå på konditori. Och det var inte fikat och den varma chokladen som var det viktiga utan upplevelsen av många affärer och mycket att titta på.

Det var en annan tid. Det mesta har förändrats. Men snart 50 år senare beskriver det fortfarande det som vill uppnås i centrala Enköping nu och i en framtid: Att intrycket gör en plats där man vill stanna, vara och återkomma till. Det är inte svårare än så. I teorin.

Minns själv det som var grunden i den lilla killens födelsedagsönskning. Den småstadskänsla som präglade Enköping och som tydligt satte karaktären. Mycket av det finns kvar också idag och är med all sannolikhet en viktig del till att så många bor och att fler vill flytta till Enköping, inte minst från större städer. Att det är lite mindre men mycket bättre.

Samtidigt har något tappats på vägen. Småskaligheten med ett myller av butiker har utmanats av nya köpvanor med förändrade öppettider och konkurrens som innebär att en lagershop i en annan världsdel är närmare och mer attraktiv än det erbjudande som finns ett kvarter bort.

Vi har sett årtionden passera där varenda ort i landet begåvats med köplador i utkanten i stan. Och inte sällan med besvikna butiksägare i de mer centrala delarna som diskuterar parkeringsfrågor när affärsmöjligheterna urholkas som följd. I det avseendet är inte Enköping unikt. Länets största stad knappt fem mil norrut är än värre. Andra orter inget undantag.

När artisten inte längre kan sälja skivor till fans som har hela skivsamlingen digitalt i fickan så flyttas fokus till turnén: Konsertupplevelsen är den nya möjligheten att lyckas.

Vilken Upplevelse ska centrala Enköping ge för att ta vara på sin möjlighet?

En bra upplevelse som utvecklas och förändras lockar till besök. Det som var rätt för 50 år sedan är det inte idag. Ny tid, nya krav. Om det varit brist på initiativ, beslutskraft eller felsatsningar som gjort historien spelar mindre roll. 

I vår artikelserie om Centrum i dag och i morgon visas tydligt att viljan är stark att förändra och att många vill bidra. Hur det faktiskt ska gå till för att det ska hända är inte lika klart. Den som vågar och tar initiativ kommer att vara vinnare här. Och initiativ kommer att krävas.

Vad födelsedagsbarnet tycker om dagens Enköping vet jag inte. Om drygt 10 år är planen att mycket ska vara annorlunda. Det är lång tid att vänta för att bjuda hit honom.

Roger Berglund
Chefredaktör och ansvarig utgivare