(SD): Enköpings politiska styre kör ut i dimman igen

Det behövs ingen utvärderingen av beslutet att avgiftsbelägga pendlarparkeringen vid Resecentrum i Enköping, svaret finns redan. Det skriver Kristjan Valdimarsson (SD) i en replik till Krister Larsson (M)

Det var dock ett dåligt beslut att avgiftsbelägga pendlarparkeringen. Det var enbart pengarna som styrde inte klimatmålen, skriver Kristjan Valdimarsson (SD).

Det var dock ett dåligt beslut att avgiftsbelägga pendlarparkeringen. Det var enbart pengarna som styrde inte klimatmålen, skriver Kristjan Valdimarsson (SD).

Foto: Maria Hedenlund

Parkering2025-01-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik insändare Oseriöst att säga nej till avgifter

Inom politiken finns det något som heter majoritetsbeslut. I en demokrati får man acceptera sådana beslut fast man inte alltid håller med i sakfrågan. Eftersom styret fick med sig övriga partier utom Sverigedemokraterna att säga ja till avgifter för pendlare i kommunfullmäktige så är det som gäller i en demokrati.

Det var dock ett dåligt beslut. Det var enbart pengarna som styrde inte klimatmålen. Det är ingen satir Krister Larsson. Det största ansvaret för att nå klimatmålen 2030 ligger främst på styret eftersom det drev frågan. Sverigedemokraterna kommer därför noggrant följa att styret följer klimatbesluten. Det är nämligen stor risk att de enbart blir hyllvärmare. Det ser dock bra ut för omvärldens ögon att besluten tagits.

När beslutet om koldioxidbudgeten togs i december 2024 yrkade jag i kommunstyrelsen på att först analysera kostnaderna för Enköpings kommun med ett sådant beslut. Kommunen har inte obegränsat med pengar och därför måste alla kostnader belysas innan man tar ett beslut. Det kallas för ekonomisk konsekvensanalys. Men det ville inte styret och övriga partier. Man kör ut i dimman som så ofta.

Ett ärende i den kommunala processen går till exempel från en nämnd till kommunstyrelsen till slutstationen kommunfullmäktige. Vi kan göra fel ibland. Då får man rätta till det i senare instans. Inget märkligt med det. Klimatarbetet går vidare skriver Krister Larsson. Ja, men då får man inte motarbeta det med den andra handen genom att försämra situationen för pendlare. Ju fler pendlare desto bättre för klimatet enligt de klimatbeslut som tagits. Man, ska då underlätta situationen för pendlare. Det gör man inte genom att avgiftsbelägga pendlarparkeringen.

Det behövs ingen utvärdering i efterhand som kostar arbetsinsats och pengar. Värderingen låg gratis framme redan innan beslutet togs i kommunfullmäktige.