Svar på insändaren Jag har förlorat tryggheten och känslan att mina behov räknas
Jag förstår att övergången från Allas vård och omsorg (AVO) till kommunens hemtjänst har påverkat din vardag på olika sätt. Det gläder mig att du lyfter fram att vår personal gör sitt bästa under de förutsättningar de har. Jag är stolt över dem och deras engagemang.
Vårt mål är att erbjuda en trygg hemtjänst med kvalitet, som anpassar sig efter våra kunders behov. Schemana och instruktionerna som personalen följer finns där för att säkerställa att alla våra kunder får den hjälp de behöver och att inget moment missas.
Jag vet att hemtjänstens medarbetare har en hög arbetsbelastning och många gånger en stressig vardag. Att vi inför nya arbetssätt, som till exempel digitala inköp, handlar också om att skapa en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. På så sätt hoppas vi också skapa tid för mer värdeskapande aktiviteter med er kunder.
Övergången till det digitala arbetssättet innebär utmaningar, både för er kunder och för våra medarbetare. Det är något som både media och våra kunder vittnar om. Vi arbetar aktivt för att få detta att fungera tryggt och säkert för alla. Det är en utveckling som vi ser som nödvändig och den är inte unik för Enköpings kommun. Flera kommuner har redan infört arbetssättet.
Att du upplever att du ofta får prata med en telefonsvarare i stället för en människa oroar mig. Jag hoppas att de alltid ringer upp dig. Om det inte stämmer är det något som vi behöver förbättra.
Jag och mina medarbetare fortsätter gärna dialogen med dig och andra kunder. Kontakta din hemtjänst, så ser vi till att komma i kontakt om du vill.
Hälsningar