Visst finns det en framtid för cityhandeln

Med rätt prioriteringar finns det en ljus framtid för cityhandeln i Enköping, skriver Hans Sundström.

Med rätt prioriteringar finns det en ljus framtid för cityhandeln i Enköping, skriver Hans Sundström.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2019-10-28 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Cityhandeln i Enköping står inför ett nytt skifte inom handels utformning i en tid då större förändringar sker snabbt, omvälvande och kan tyckas mycket dramatiskt. E-handeln upptar exempelvis allt större del av speciellt sällanköpshandeln. Men e-handel kan enbart bedrivas med varor som är möjliga transportera. Det mesta är inte möjligt handla över nätet och handlas i dagsläget heller inte digitalt. I alla fall inte än. Digital handel omsätter, enligt svensk handel, enbart ca 9 procent av den totala svenska konsumtionen. Samtidigt inskränks de fria returerna allt mer. Det är på väg bli dyrt att returnera, dessutom är det inte ekonomiskt eller miljömässigt hållbart.
 

Att handla elektroniskt har blivit norm, särskilt bland unga konsumenter. Skiftet medför krav på omställning och att helst nå svar på frågor kring hur vi kan tillvarata förutsättningarna för en lokal anpassning. På så sätt kan vi tillsammans vara med och påverka samt styra lokal utveckling mot en mer hållbar och attraktiv cityhandel, i stället för att bara reagera på handelns förändringar. 
Detta ställer inte bara krav på handlare, det kan även medföra nya krav på fastighetsägarna genom till exempel förändrade hyresmodeller. Kunders förändrade behov bör till exempel kunna påverka fastigheters utformning i större utsträckning framöver. Därmed blir även stadsplanerare och fastighetsägare viktiga och mycket avgörande aktörer för den framtida handelns utformning.
En del av svaret blir även att stimulera kreativt entreprenörskap som kan leda väg i en nödvändig omvandling. Det vill säga att lokalt våga tänka nytt. Och vilken stad har så många prisade entreprenörer som Enköping? Så förutsättningar borde finnas.
 

Det behövs därför stöd till syftesdrivna kreativa entreprenörer som visar exempel på hur den fysiska butiken kombineras med digitala strategier, näthandel, sociala medier, nya distributionskanaler och alternativa betalmodeller. Peter Thörngren från Touchtech AB visade bl a i EP 18/10 att anpassad teknik kan komma testas lokalt.
Vi får naturligtvis vad vi betalar för. Betalningsviljan för de lokala alternativen måste öka för det man önskar ha. Utöver det man behöver ha. När Enköpings pendlare ser det som självklart handla på hemmaplan istället för i omkringliggande städer, finns reella chanser till en levande handel med caféer, restauranger och upplevelserik shopping.
Det finns en ljus framtid för cityhandeln i Enköping, det gäller från och med nu aktivt prioritera lokalt utbud och nära service.