Viktigt ha kontaktcenter i centrum

Det är glädjande att den publika delen av kontaktcenter finns kvar i centrum, skriver Anders Wikman, Tuija Rönnback och Ingvar Magnusson.

Det är glädjande att den publika delen av kontaktcenter finns kvar i centrum, skriver Anders Wikman, Tuija Rönnback och Ingvar Magnusson.

Foto: Maria Hedenlund

Insändare2021-02-04 05:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En av Enköpings kommuns framgångssagor är vårt kontaktcenter som nu ligger på Torggatan. 

Vi är både stolta och glada över att den verksamhet vi införde 2017 redan är så väl etablerad. Många uppskattar den snabba och kompetenta service som de duktiga medarbetarna ger. 

Strax före jul blev det också känt att Enköpings kontaktcenter fick det näst högsta betyget av 106 jämförda kommuner när det gäller den sammanlagda upplevelsen i kontakten med kommunen. Bra jobbat!   

I samband med att kommunstyrelsen nyligen diskuterade en flytt av flera kommunala verksamheter till Linbanegatan var förslaget att även kontaktcenter skulle lämna centrum och flytta dit. 

Bland annat vi i Nystart Enköping motsatte oss minoritetsstyrets förslag. Vi anser att kommunens närvaro i centrum är fortsatt viktig. Om vi ska vara trovärdiga i vår satsning på att bli Årets stadskärna 2025 kan kommunen inte samtidigt flytta därifrån! Dessutom är det en tydligare placering för besökarna, än ett anonymt kontorskomplex långt ifrån centrum. 

Därför yrkade Nystart på att den publika delen av kontaktcenter, den som medborgarna möter, ska vara kvar i centrum. Vi motsätter oss inte att delar av verksamheten flyttar för att spara pengar, eller att den publika delen samlokaliseras med andra centralt placerade kommunala verksamheter.

Men att den delen av kontaktcenter som vi alla kan besöka bör vara kvar i centrum är viktigt för oss i det lokala partiet Nystart Enköping. Vi är glada att de andra partierna i kommunstyrelsen höll med oss och att det nu blir så.