Svar till insändare av Centrumvän 29/1, Marie Raumer 3/2 och Håkan Gustavsson 31/1:
Enligt vårt förslag till förändringar för parkeringar i centrala Enköping kommer de flesta parkeringar vara kvar. Skillnaden blir i huvudsak att ett antal parkeringsplatser blir avgiftsbelagda. De avgiftsfria parkeringarna i centrum orsakar mycket trafik som letar gratis parkeringsplatser, vilket inte är lämpligt i en stadskärna där det rör sig många oskyddade trafikanter. Vi vill skapa en lugnare och säkrare trafikmiljö, som är mer anpassad för gående och cyklister.
Avgiftsbelagda parkeringar leder även till bättre omsättning av parkeringsplatserna, vilket leder till fler lediga parkeringsplatser för handel och verksamheter. Avgiftsfria parkeringar kommer att finnas i centrums utkant, ett par minuters promenad från stadskärnan.
Alla städer, kommuner, stadskärnor är olika och det inte går att direkt dra en parallell mellan avgiftsfri parkering och ökad omsättning i centrum. Forskningen visar snarare på det omvända, att gratisparkering leder till minskad omsättning. Det har gjorts försök med helt avgiftsfri parkering i Enköping tidigare (2008-2009) vilket resulterade i dålig omsättning på parkeringsplatser och ökad trafik i stadskärnan.
Förslaget till nya bestämmelser för parkeringar är grundat i Enköpings kommuns Trafikstrategi och Parkeringspolicy som antogs av Kommunfullmäktige 2017. Att vi förändrar avgiften för parkeringar och hur länge man får parkera är ett viktigt steg för att öka andelen hållbara transporter i Enköping, men även för att utveckla stadskärnan.
Genom att styra om biltrafiken skapas en lugnare och tryggare trafikmiljö, där fler vill gå och cykla. Detta leder i sin tur till mer liv och rörelse och potentiellt ökad omsättning för handel och verksamheter.