I torsdags den 9/2 skulle jag och fler med mig besöka Pepparrotsbadet. Anläggningen ska öppna 06.30 på vardagar och 08.00 på helgerna. Som rekreation har badet med sina många möjligheter härligt stor potential. Jag blir alltid trevligt bemött av personalen som finns i verksamheten. Dock finns det också en del detaljer att utveckla. Ovan nämnda torsdagsmorgon visade ett exempel på en sådan detalj. Klockan blev 06.30 ingen öppnade. Vi knackade på rutan flera gånger, tiden rann i väg.
En del började frysa då de hade förberett sig hemma för att vara så effektiva som möjligt då tidsramarna är snäva när vardagens alla bestyr ska hinnas med. En del muttrade och lämnade anläggningen då tiden blev för knapp. Själv var jag på väg att lämna då en i personalen på eget bevåg till slut kom rusande. Han tryckte på en knapp så att låset öppnade dörren för oss. Äntligen fick möjlighet att ta oss in till våra förehavanden, ackompanjerat av ljudet från en siren som ljöd likt ett inbrottslarm.
Någon eller några hade förmodligen gått eller burit sig ”felaktigt” åt i entrén. Senare på dagen träffade en bekant en person som har någon form av övergripande ansvar för anläggningen. Morgonens problem med öppnandet påpekades. Svaret gick ut på att det ju bara hänt två gånger så det var inget man behöver bry sig om. Med tanke på att det stämmer om man räknar vecka fem och sex som referensperiod. Man kan ju också se det som att det hänt en gång i veckan så det är inget man behöver göra något åt. Till saken hör att jag för ca ett och ett halvt år sedan påpekade samma problem via kontaktcenter. Vid det tillfället fick jag i stort sett ett identiskt svar. Hur många gånger öppnandet fallerat ska jag låta vara osagt. Dock är det betydligt fler än två.
Jag tycker inte att något som kan förbättras/utvecklas ska skyfflas undan. Det är viktigt att försöka rätta till något som ställer till med oreda för besökare till den här typen av verksamhet. I stället för att någon i personalen akut rycker ut anser jag att man kan ha någon rutin för dessa situationer.
Dagge Zetterström, Enköping
Svar
Personal finns på plats från 05:30
Just denna morgonen hade det missats att en person i receptionen skulle börja kl 06.15 på schemat då vi haft många sjukdomar. Receptionisten blev schemalagd till kl 07.15 istället.
Vi har personal på plats i badet från kl 05.30 som påbörjar städningen till alla besökare som kommer kl 06.30 när vi öppnar.
När det inte kom in några besökare så gick badvakten förbi receptionen och såg att dörrarna var låsta. Han öppnade då dörrarna kl 06.38.
Vi beklagar verkligen förseningen på 8 minuter och den oreda den verkar ha ställt till.
Sedan vi öppnade badet så har vi haft öppet 761 dagar. Mycket riktigt så försov sig personalen för ca 1,5 år sedan och vi öppnade badet kl 06.40. Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss och vi ska jobba för att detta inte händer igen.
Joacim Kåkemyhr, enhetschef Badanläggningar