Undervisning i naturen ger fördjupat lärande

Friluftsliv och utevistelse bör få en starkare ställning i skolan, skriver Lars Lundström och Kerstin Andersson.

Tre av fem politiker i Uppsala län efterfrågar en friluftsmärkning för förskolor och skolor, skriver Lars Lundström och Kerstin Andersson.

Tre av fem politiker i Uppsala län efterfrågar en friluftsmärkning för förskolor och skolor, skriver Lars Lundström och Kerstin Andersson.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-01-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För oss är naturen det självklara klassrummet, där är hela kroppen i rörelse och alla sinnen stimuleras. Då sker ett fördjupat lärande, som ger bestående kunskap och många hälsofördelar. 

Men, Naturvårdsverkets senaste uppföljning av riksdagens nationella friluftsmål ”Ett rikt friluftsliv i skolan” visar på en negativ trend. Friluftsliv och utevistelse i skolan har ingen stark ställning, det saknas kompetens hos lärare och stöd från ledning samt tillgänglighet till natur i närheten av skolan. 

Forskning visar att utomhusundervisning har en positiv effekt på inlärningsförmågan. Det bidrar till ökad studiemotivation, minskad stress och jämnar ut skillnaderna mellan hög- och lågpresterande barn. BRIS nya rapport visar dessutom att barn i åldrarna 8–18 år vill röra på sig mer än de gör i dag. 

I en enkätundersökning som Friluftsfrämjandet låtit göra bland Sveriges kommunpolitiker uttrycker drygt tre av fem av de som svarat, 62 procent, att det är oroande att skolorna saknar rätt förutsättningar för att ge varje barn både tillgång till och kännedom om friluftslivet. Fler än tre av fem kommunpolitiker i Uppsala län, 64 procent, anser att det bör införas en friluftsmärkning för förskolor och skolor. 

Genom Friluftsfrämjandets verksamheter för förskola och skola säkerställs att friluftskunskapen och -undervisningen håller en hög kvalité. Fler kommunala beslutsfattare behöver därför granska sina förskolor och skolor och se till att behovet tillgodoses.

Vi använder lösningen dagligen genom I Ur och Skur, Skogsmulle i förskolan och Skogshjältarna. Märkningen som politikerna efterfrågar existerar alltså redan. Vår dörr står öppen och den dagen då politikerna beslutar sig för att ta tag i friluftsmålet står vi redo. 

När covid-19 slog till blev friluftslivet viktigare än någonsin. Naturen blev ett förlängt vardagsrum och en viktig plats för både lek och trygghet. Skolan når alla barn och har därför en unikt viktig möjlighet att ge alla barn en god och livslång relation till naturen. Ju tidigare, desto bättre.