Replik till ledare i EP 16/9
Att dricka komjölk är inte en mångtusenårig tradition, utan har funnits i Sverige i drygt 100 år. När mejeriindustrin etablerades på 1920-talet bildade de Mjölkpropagandan, med målet att få svenska folket att dricka komjölk så att mejerierna kunde sälja mer helt enkelt.
Men det är andra tider nu. Vi måste ställa om till en mer växtbaserad produktion och konsumtion. För klimatets skull. Det handlar vår kampanj om. Svenska bönder har en central roll i omställningen och behöver stöd från såväl politiken som livsmedelsindustrin.
Sveriges biologiska mångfald är otroligt viktig. Men bara en liten del av dagens svenska mjölkkor bidrar till öppna landskap. Det är fullt möjligt att både bevara biologisk mångfald och ställa om till mer växtbaserat.
Forskningen visar att omställningen är akut, och behöver ske globalt. Vi måste erbjuda växtbaserade alternativ på världens största marknader, inklusive Kina. Våra kinesiska delägare har gjort det möjligt för oss att finnas där. Det är dags att spola mjölken.
Linda Nordgren, communication manager på Oatly
SVAR: Kor har funnits i landskapet i tusentals år
Oatly gör det väl enkelt för sig i sin havredryckspropaganda, som lär ha målet att de ska sälja mer. Kor har funnits i landskapet i tusentals år, även om människors intag av mjölk har varierat. Och i dag är mjölkgårdarna ursprunget till många av de djur som håller de rika naturbetesmarkerna öppna.
Edvard Hollertz/SNB