Svar på insändare 25/10 av signaturen ” Legitimerad lärare”
Skillnaderna beror helt enkelt på att de visar på olika saker. Det innebär att 93 procent av lärarna i de kommunala skolorna är legitimerade i ett eller flera ämnen; en siffra som är ett faktum och inte ett påstående. Inom grundskolan arbetar vi med olika mått på kvalitet. Det mått vi utgår ifrån utgör invärde och vår ambition är att åstadkomma progression det vill säga ett högre värde vid nästa mätpunkt. Vi skulle kunna redogöra för alla de lärare i kommunen som innehar legitimation i ämnen som de inte undervisar i men väljer att inte göra det då det enligt oss inte är ett mått som hjälper oss att utveckla undervisningskvaliteten i våra skolor.
Medvetenhet kring vilka processer och då vilka mått vi arbetar med är avgörande för den kvalitet som uppstår. Det är avgörande för oss att siffran vi utgår ifrån är verifierad, sann, och ger möjlighet till uppföljning över tid. Den siffran vi anger, andelen lärare med lärarlegitimation, stämmer väl överens med den siffra som anges på Skolverkets hemsida. Den skillnad som finns förklaras av att vi i vår sammanställning även har med de lärare som undervisar i vår anpassade grundskola samt de lärare som arbetar i vårt grundskoleteam. En avgörande anledning till att vi valt att följa just den siffran står att finna i skollagens 3 kap 16 paragraf - legitimerade lärare som undervisar i ett ämne som man inte har behörighet i, även får sätta betyg i det aktuella ämnet. Lärare med legitimation anses ha tillräckliga kunskaper för att som myndighetsutövning sätta betyg, även om man saknar behörighet i de specifika ämnet.
I våra kommunala skolor genomförs lågt räknat 4 000 lektioner varje vecka. Dessa lektioner planeras, genomförs och efterarbetas av kompetenta lärare varav 93 procent innehar lärarlegitimation i ett men oftast fler av grundskolans ämnen. I tider av brist på legitimerade lärare är jag oerhört stolt över att vi som kommun har en så hög andel legitimerade lärare. Att det är så har inget med tur och tillfällighet att göra. Det är ett resultat av hårt arbete och gott medarbetar- och ledarskap. Det är ett resultat av att i alla led fokusera på det som gör skillnad för eleven; god undervisning. Om signaturen ”Legitimerad lärare” vill fortsätta dialogen så är dörren till mitt kontor alltid öppen.