Svar på Mats Alvemarks insändare, EP 19/8.
Rapporteringen om att Enköpings kommun avser göra en satsning på en unik AI-utbildning anser jag kändes framtidsinriktad. Dock kände Mats Alvemark något helt annorlunda.
Med utgångspunkt i att skolan i stället borde satsa på tryckta skolböcker, riktas kritik mot den planerade satsningen. Jag är övertygad om att det inte finns ett motsatspar i denna fråga. Ingen elev kommer få för lite utbildning inom skolans baskunskaper, läsa, räkna och skriva och för få böcker att i lugn och ro läsa när en utbildning tas fram inom artificiell intelligens. Snarare ökar det stora flertalets intresse för vad som tas upp under lektionerna samtidigt som Enköpings kommuns skolor tar en tätposition inom aktuell och nödvändig kompetensförstärkning.
Ett stort problem inom den kommunala skolan idag är en nästan avsaknad av just tidiga utbildningsinsatser inom teknik, IT och AI. För mig är det extra glädjande att även skolans lärare skall få fortbildning och kompetensförstärkning inom området. En alltså helt korrekt satsning från skolförvaltningen i Enköpings kommun.
Dessutom är satsningen förstärkande av Enköpings kommuns skolors attraktivitet. Om inte skolförvaltningen gör satsningen för att möta kommande kompetenskrav så gör de fria skolornas huvudmän satsningen. Då tappar den kommunala skolan elever, resurser och attraktivitet. Jag anser mig sett tillräckligt många bevis för detta faktum. I Enköping idag kan huvudmän starta friskolor utifrån påstådda särskilda fördelar som ordning och reda, pedagogiska walk-and-talk samtal med sina mentorer och att alla blir sedda.
Skolan skall vara förberedande för antingen vidare studier eller arbete. Därför är det viktigt att följa de kompetenskrav som uppkommer och förändras. Nu blir det allt viktigare att tidigt inte bli en digital analfabet eller hämmas i sin personliga utveckling för att kunna arbeta i grupp, förstå andra kulturer och nå ökad social kompetens. Självklart kan de flesta utveckla förmågorna samtidigt som de tar del av en unik utbildning inom AI och läser annat än ur tryckta skolböcker i lugn och ro. En annan central kompetens för rekrytering in på framtidens arbetsmarknad är förmågan att lära nytt. Något att tänka på för dagens elever, studenter och lärare.