Satsa på busstrafiken

Sänk biljettpriserna för klimatets skull och för Enköpings bästa, skriver Neil Ormerod.

UL:s bussar ska börja köra det nya stadslinjenätet i sommar.

UL:s bussar ska börja köra det nya stadslinjenätet i sommar.

Foto: Maria Hedenlund

Insändare2022-03-23 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På tal om Enköpings utveckling till mellanstor stad kan jag inte vara den enda som tycker mig se en otäck ökning i biltrafiken. Jag flyttade inte till kommunen från Stockholm för tjugo år sedan för att sitta i bilkö! För mycket biltrafik bidrar dessutom till ökad smuts, dålig luftkvalité och hämmar Enköpings utveckling.

Vi Enköpingsbor har fram till nu inte haft mycket till val när det kommer till transportmedel. Därför är det toppen att vi äntligen ska få en kollektivtrafik värt namnet när UL:s bussar börjar köra det nya stadslinjenätet i sommar. Det är bra jobbat!

Men biljettpriserna är för höga om vi menar allvar med att folk ska ta bussen och lämna bilen hemma. För klimatets skull och för Enköpings bästa bör vi sänka priserna. Vänsterpartiet har till exempel ett förslag om ett kraftigt sänkt pris på årskortet. Tänk dig att kunna åka på de nya bussarna för en tia om dagen! Det skulle få många fler att välja bussen.

Självklart ska pensionärer få samma rabatt på enkla biljetter som ungdomar. Och varför inte passa på med ett gratis sommarlovskort för ungdomar för att de ska få upp ögonen för det nya linjenätet?

Vänsterpartiet har även lagt flera förslag för att förbättra regionbussarna. Det saknas en direkt förbindelse mellan Enköping och Arlanda sedan Flixbus lade ner rutten. Även vi Enköpingsbor ska kunna resa hållbart till flyget. Därför vill vi att UL inrättar en ny linje från Enköping till Arlanda.

Tidigare pendlade jag varje dag till Stockholmsområdet. Och det är många Enköpingsbor som gör så. Det vore bra att utveckla busstrafik till viktiga knutpunkter norr om centrala Stockholm. Tyvärr, lade UL ner linje 898 mot Kista. Vänsterpartiet vill i stället satsa på linjen för att locka fler resenärer, med fler avgångar och en ny dragning till Arenastaden i Solna, där det finns flera stora arbetsplatser.

I tider av krig och klimatkris är det viktigare än någonsin att minska vårt bensinberoende. Men då behöver vi satsa på en bättre och billigare kollektivtrafik.

För övrigt anser jag att Region Uppsalas personal ska få en covidbonus, i likhet med sina kollegor i Stockholm och Gävleborg.