Väg 55 från Enköping söderut mot Strängnäs är smal, krokig, kuperad och har mycket tung trafik. Vägen saknar vägrenar. Det är i princip omöjligt att cykla eller åka moped här. När sådant ändå sker orsakar det omedelbart trafikfarliga situationer. På denna mycket hårt trafikerade och smala väg har numera hastighetsgränsen ganska nyligen sänkts till 80 km/tim. Det borde dock vara högst 70 km/tim på den vägen.
Omedelbart söder om Hjulstabron söderut passeras Märsön, där det finns ett stort antal boende, tidigare mest sommarbostäder, men numera väldigt många åretruntboende. Det finns tre större utfarter från detta område varav två med mycket skymd sikt. Här är hastigheten satt till 70 km/tim, vilket är för högt. Med den gränsen kör tyvärr den tunga trafiken alldeles för fort. Här borde 50-km sträckan, som råder över Hjulstabron förlängas till att gälla även genom Märsö-området och även över den södra Märsöbron, som är mycket smal, t.o.m. smalare än Hjulstabron, där det är gräns 50 km/tim. Det finna heller inga varningsskyltar på väg 55 om utfarter. Skolbarn reser med buss från hållplatser på Märsön och de måste passera denna hårt trafikerade väg. Ska det avvaktas med hastighetssänkning tills någon omkommer?
En café - och matservering ligger alldeles vid Hjulstabron på Märsön. Sikten från parkeringen här är i ena riktningen skymd, men hastighetsbegränsningen är ändå 70 km/tim! Tunga fordon susar förbi i hög fart!
Genom Svinnegarn, relativt nära Enköping, är hastigheten nedsatt till 70. Vid färd söderut, omedelbart efter en vägkorsning, tillåts åter 80. Detta trots att ännu en vägkorsning ska passeras och vägen gör en krök strax vid korsningen och följs av en backe med skymd sikt. Sanslöst usel planering!
Liknande vägar som i regionen har lägre hastighetsbegränsningar 70 eller högst 80 km/tim - och då ofta vägar med betydligt bättre standard och framförallt betydligt mindre trafik.
Åk gärna denna väg själva och bedöm. Och upplev att möta långtradarekipage susandes i 80 – 90 km/tim på en väg som knappt tillåter möte med sådana fordon. Och besök Märsön, upplev långtradartrafiken vid de skymda utfarterna och kör den södra Märsöbron mötandes vilt susandes långtradarekipage i minst 70-80 km/tim.
Sänk hastighetsbegränsningen – rädda liv! Vägens gradering som riksväg – väg 55 – kan väl inte betyda att hastighetsbegränsningen inte kan vara ”hur låg som helst”. Vägens standard och framförallt trafikintensiteten måste vara avgörande.