Rankningen bygger på statistik

I Lärarförbundets ranking Bästa skolkommun är alla kriterier utom ett ren statistik som SKL och SCB tagit fram, skriver styrelsen för Lärarförbundet i Enköping.

I Lärarförbundets ranking Bästa skolkommun är alla kriterier utom ett ren statistik som SKL och SCB tagit fram, skriver styrelsen för Lärarförbundet i Enköping.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2019-11-27 05:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av Anders Härdeviks svar infört 20/11 på en tidigare insändare så ser vi oss föranledda att göra ett klargörande angående hans tal om brist på evidens och oklart syfte med Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun.

I Lärarförbundets ranking Bästa skolkommun är alla kriterier utom ett ren statistik som SKL och SCB tagit fram. Ordet evidens i betydelsen vetenskapligt belägg eller bevis ska alltså inte användas om den eftersom det inte är forskning utan en rankning av landets kommuner där syftet är att sätta skolfrågor i fokus? och åtminstone en gång per år få igång en diskussion om till exempel resurser till undervisning, friska lärare och andel godkända elever. 

Detta känner förstås Anders Härdevik väl till, men det är naturligtvis jobbigt att Enköpings kommun ligger så dåligt till i rankningen år efter år (kommunen har alltid legat på den nedersta tredjedelen av landets 290 kommuner sen Bästa skolkommun började 2004), och därför tar han till knepet att nedvärdera rankingen och dess underlag och syfte. 

Det är däremot trevligt att läsa att han säger sig vara stolt över det arbete som görs i Enköpings skolor för det är vi också!