Kommentar till insändare av Tomas Rådkvist 8/10
Rådkvist säger att parkeringsbestämmelserna grundar sig på en noggrann utredning från 2015. Den föreslagna policyn har till stor del styrts av de närvarande vid den workshop som legat till grund för förslaget. Ett av de tydligaste budskapen i utredningen är kanske att ca 500 000 parkeringar kan utan problem utökas med 250 000 och att beläggningen sällan överstiger 85 procent och oftast mycket lägre.
Det är nog snarare den första punkten i kap. 4.6 som fått vara styrande, nämligen ”biltrafiken ska minska till fördel för gångtrafik, cykeltrafik och kollektivtrafik”.
Enköpings parkeringspolicy säger inget om gratis parkering utan istället att de mest centralt belägna p-platserna ska ha de högsta avgifterna. Här kan man uppfylla policyn även om man tillåter att den första timmen är gratis.
Han skriver att man tidigare prövat och förkastat gratis parkering och hänvisar till så kallad söktrafik. Att det fåtal gratisparkeringar som tidigare funnits skulle vara populära är ju en självklarhet. Om alla p-platserna hade en starttid som är gratis skulle ju den söktrafiken utebli, (hur man nu kan fastställa att en bilförare i centrum söker gratis p-plats). System finns på många platser där du loggar in i en p-app och efter gratis-tiden tickar taxan till dess du avbryter parkeringen som kan ha en maxtid. Detsamma gäller i p-automaterna ofta med undantaget att parkeringstiden inte kan avbrytas utan förvald p-tid gäller. En enkel lösning som tillgodoser allas önskemål.
Utdrag ur Enköpings parkeringsutredning från 2015 som Rådkvist stödjer sig på.
2.4
Slutsatser om nuvarande parkeringssituation i Enköping
Den beläggningsstudie som genomförts i Enköping visar att det sannolikt alltid finns en tillgänglig och närbelägen parkeringsplats för den som besöker Enköping med bil. Beläggningsräkningen är utförd alldeles efter löning och under en tid på året som sannolikt innebär ökat besökstryck och aktivitet för handeln (med ”Black Friday” och julhandel).
Oavsett hur beläggningsräkningen och statistik för parkeringen i centrala Enköping studeras så blir svaret att det finns ledig kapacitet för centrumhandelns kunder
4.6
Förslag på mål inför en kommande parkeringsstrategi
Här redovisas förslag till mål att förhålla sig till inför en kommande parkeringsstrategi. Målen har diskuterats under en workshop och går väl ihop med mål från befintliga dokument och planer:
Biltrafiken ska minska till fördel för gångtrafik, cykeltrafik och kollektivtrafik.
Tillgängligheten ska öka för gångtrafik, cykeltrafik och kollektivtrafik.
Det ska bli tydligare och säkrare för gående och cyklister att röra sig i centrum. Med mera.