Enköping växer, nya bostäder har eller kommer att byggas. På fler platser som ut mot Bredsand, vid Mästergatan, längs Dr Westerlundsgatan men även på landsbygden och i våra kransorter. Gemensamt för många är att man har behov av bilen som transportmedel.
Vad finns det då för utmaningar med detta?
Politiken har försökt att styra bilens vara och användande genom:
Trafikstrategin – var och när man får köra bil.
Parkeringsstrategin – var vi får parkera och kostnaden.
Parkeringsnormen – antalet parkeringsplatser knutna till antalet lägenheter/bostäder.
Gemensamt för dessa tre strategier är att syftet verkar vara att försvåra möjligheten att äga och bruka bilen.
Under de senaste veckorna har olika grupper i Enköpings kommun påtalat svårigheter med möjligheten att parkera inom ”staden”.
Med ökad oro har jag följt insändarna, där jag tolkar dessa som att man inte känner sig hörda, inte tas på allvar. Normalt skulle man komma med förslag till hur man skulle tillmötesgå alla typer av önskemål till betalningssätt. Till exempel hur man vill skapa möjlighet att parkera med betald parkeringsskiva.
Hur man skapar möjlighet till korta stopp, max en timme utan att trassla med telefon och kort.
Hur man underlättar för boende på landsbygden och kransorter – alltså omarbeta landsbygdskortet.
På vilket sätt kan vi förändra våra strategier till en ny verklighet där bilen är fossilfri (HVO och EL) och ett ypperligt färdmedel?