Nej, jÀrnvÀgen kommer inte dö

Snabb transport. Johan Örjes (C) skriver att det kommer fortfarande att vara en stor fördel att mĂ„nga kan resa snabbt med regionaltĂ„g direkt in till de centrala delarna av tĂ€torter och stĂ€der, istĂ€llet för att sitta i sina bilar i lĂ„nga köer.

Snabb transport. Johan Örjes (C) skriver att det kommer fortfarande att vara en stor fördel att mĂ„nga kan resa snabbt med regionaltĂ„g direkt in till de centrala delarna av tĂ€torter och stĂ€der, istĂ€llet för att sitta i sina bilar i lĂ„nga köer.

Foto: Magnus Eriksson

InsÀndare2018-01-18 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det fanns en tid dĂ„ mĂ„nga trodde att jĂ€rnvĂ€gen skulle dö – eller i varje fall att resandet skulle minska. DĂ€rför satsades det inte heller pĂ„ att bygga ut och upprĂ€tthĂ„lla jĂ€rnvĂ€gen. JĂ€rnvĂ€gen mellan Enköping och Uppsala revs upp.

Alla som överhuvudtaget satt sin fot pÄ ett av de överfulla tÄgen mellan Enköping och Stockholm, drabbats av olika fel beroende pÄ sliten infrastruktur eller som rÀknat antalet bussar pÄ vÀg 55 mellan Enköping och Uppsala inser att det var ett misstag att rÀkna ut jÀrnvÀgen.

Resandet med jÀrnvÀg ökar och efterfrÄgan pÄ ­ytterligare kapacitet Àr stor och vÀxer.

Nu vill Enköping-Postens ledarsida (15/1) upprepa 1960-talets misstag – politikerna ska inte satsa pĂ„ kollektivtrafik och framför allt inte pĂ„ jĂ€rnvĂ€g som EP beskriver som ”en trafikform som sannolikt kommer att dö ut”.

DĂ€r har ledarskribenten fel. Det kommer fortfarande att vara en stor fördel att mĂ„nga kan resa snabbt med regionaltĂ„g direkt in till de centrala delarna av tĂ€torter och stĂ€der, istĂ€llet för att sitta i sina bilar i lĂ„nga köer. NĂ€r det gĂ€ller höghastighetsjĂ€rnvĂ€g finns det Ă€nnu mindre som tyder pĂ„ att sjĂ€lvkörande bilar skulle vara ett attraktivt alternativ. I bĂ„da dessa fall Ă€r helt enkelt skillnaden i hastighet för hög – framför allt under högtrafiktid.

Det finns en enorm potential för sjÀlvkörande bilar, för att ersÀtta dagens resande i enskilda bilar och som en del i lÀngre resor med kollektivtrafik. Men i de omrÄden dÀr den mesta kollektivtrafiken gÄr kommer sjÀlvkörande bilar inte kunna ersÀtta buss, spÄrvagn eller tÄg.

Även om man kan packa bilarna mer effektivt kommer det Ă€ndĂ„ att bli trĂ€ngsel – den kan till och med öka om antalet bilrörelser blir fler nĂ€r tomma bilar kör omkring.

Fortsatta satsningar pĂ„ kollektivtrafik behövs – sedan kommer den att i allt större utstrĂ€ckning ske med sjĂ€lvkörande fordon och bĂ€ttre anpassade fordon.

För övrigt anser jag att det behövs jÀrnvÀg mellan Enköping och Uppsala.

LĂ€s mer om