Frågan om hotell i Stattgropen är mer aktuellt än någonsin. För att debatten ska bli mer saklig krävs mer kunskap hos politiker och tjänstemän i kommunen.
Ett hotell som över tiden ska vara lönsamt kräver ett visst antal rum, break even ligger på cirka 100 rum. Därtill behövs en stor konferensavdelning med matsalar med mera. I en stad som Enköping utan större industrier är en väl utbyggd konferensanläggning ett måste för att få tillräckligt antal besökare. Om man räknar med ett genomsnitt på 25 kvadratmeter per rum blir det 2 500 kvadratmeter bara för denna del. Lägg därtill konferensytor, matsalar, sällskapsrum med mera, butiker i gatuplanet tillkommer också. Detta innebär en mycket hög hotellbyggnad. Är det detta vi vill ha?
Ett annat konstaterande är att handeln i centrum inte kommer få något märkbart besökstillskott i butikerna. Hotellgästerna kommer ofta när butikerna är stängda och åker innan butikerna öppnar. En undersökning om ett hotells betydelse för handeln gjordes på Eurostopanläggningarna med stort butiksutbud under hotellet. Det visade sig att 1 procent av hotellgästerna handlade bara i någon butik under sin vistelse. Restaurangbesöken i städerna blev också väldigt få, då man ofta äter i samband med konferensen på hotellet. Däremot gick hotellgästerna ganska ofta ut och tog en öl på kvällen.
Det är viktigt att om man vill ha ett hotell måste förutsättningarna vara riktiga från början och förväntningarna rätt ställda. Ett levande centrum kan bara skapas om det har en attraktionskraft och att det är lätt att ta sig dit.
I Enköping borde man koncentrera sig på att locka attraktiva butiker till centrum och möjliggöra för kunderna att parkera gratis i några timmar, för att skapa det levande centrum vi alla vill ha.