Lugn, studiero och en ökade kunskapsnivåer. Det är ett mål som vi antagligen alla håller med om och även en hög prioritet för skolministern och den nya regeringen.
Av stor erfarenhet från skola och dagens elever på grundskola så är lösningen, mindre studiegrupp (klasser) och mindre skolenheter. Oberoende på hur många extra lärare det finns i ett klassrum så ses inte individen (eleven) till sitt rätta jag i en grupp på 30 individer.
Mycket distraherar runt om, olika oönskade blickar kan sätta igång och koncentration och i värsta fall förtryckande tankar.
De stora undervisningsgrupperna (så kallade klasser) är en produkt från fjärran tider. Ett systemtänk som i dagens skola är en förolämpning mot såväl personal som elev.
I en målbeskrivning från statligt håll med en lugnare skola måste ett samarbete ske med den kommunala planeringen. Vilket inte fungerar när det gäller kommunernas suveränitet att handha och planera de ofta gigantiska stora skolbyggnaderna som av traditionen bjuder på klassrum för 30 elever eller fler.
Det är här "skon klämmer" som ordspråket säger.
Det handlar inte bara om tiden i skolan, det handlar om att forma harmoniska, kreativa individer för framtiden!