Måste alla ha bank-ID?

Är det rimligt att man måste köpa en ny telefon för att kunna använda mobilt BankID, undrar Henrik Scheutz.

Är det rimligt att man måste köpa en ny telefon för att kunna använda mobilt BankID, undrar Henrik Scheutz.

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2018-12-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan i höstas kan jag inte använda Mobilt BankID eftersom det måste uppdateras, och det går inte i min telefon. Jag har svårt att klara mig utan det. Främst behövs Mobilt BankID för att logga in på Arbetsförmedlingens hemsida för att rapportera. Nu måste jag ta mig till ett kontor, och efter väntan få en blankett att fylla i där. Även bland annat för att logga in på Kivra dit viktig post från myndigheter (t ex Skattemyndigheten) och organisationer kommer.

Nu missar jag mycket viktig post. Har meddelat Kivra detta, men kan likväl inte komma åt posten. Jag har förstås kontaktat banken där man har förståelse, men kan inte få någon hjälp. Kan man verkligen förutsätta att alla kan använda mobilt bank-id?

Som stor motståndare till detta galna konsumtionssamhälle tänker jag inte skaffa ny telefon när det annars inte är något fel på den. Det är tydligt att man hittar på mycket för att öka den miljöbelastande konsumtionen.

Är det verkligen rimligt att man skall tvingas till att köpa ny telefon?

Läs mer om