Replik flera insändare om parkeringar
Något som de flesta i Enköping är överens om är vikten av ett trivsamt och levande centrum med en blomstrande handel. Under förra mandatperioden framfördes många klagomål på att det var svårt att hitta parkeringar i runt torget och att många bilar cirkulerade runt i kvarteren för att hitta en plats att stanna, vilket varken skapade trivsel eller trygghet.
I syfte att förbättra situationen beslutade politiken redan under förra mandatperioden en ny parkeringspolicy med tydliga riktlinjer kring nytt parkeringssystem, ett system vi nu förverkligat. Under den här mandatperioden har vi också ökat det kommunala engagemanget i handeln i centrum genom arbetet med årets stadskärna som genomförs tillsammans med centrumföreningen, bestående av handlare och fastighetsägare i centrum. I samband med det arbetet har vi fått många positiva kommentarer kring det förändrade parkeringssystemet, samtidigt har vi fått motsatta signaler från andra handlare, senast genom en insändare i EP.
Samma sak är det hos medborgare och besökare, vissa är mycket positiva över att det är lätt och billigt att hitta parkeringar medan några är så missnöjda att de hotar med att handla på annan plats. All förändring tar tid och möter ibland motstånd, särskilt när det gäller att ändra invanda beteenden och mönster. En större förändring som det nya parkeringssystemet behöver också justeras och finslipas, det är därför som vi ser fram mot utvärderingen som samhällsbyggnadsförvaltningen skall göra. Det kommer att räknas både bilar och tomma parkeringsrutor liksom intervjua både positiva och negativa handlare, allt för att ge en tydlig bild hur parkeringssystemet verkligen påverkar centrum och vilka justeringar som behöver göras för att göra det ännu bättre. I början av oktober kommer också ett möte med Enköpings Centrumsamverkan hållas för att diskutera parkeringsfrågan. Allt detta med sikte på att förbättra för handlarna och alla som rör sig i centrum. Det är ju i första hand människorna som skall få ta plats och skapa handel i centrum, inte bilarna.
Slutligen kan vi konstatera att systemen inte fungerade som de skulle i början, att många fler än man räknat med skulle ha behövt hjälp att lära sig använda båda app och automat och att tekniken fallerat bitvis. Detta är olyckligt, ingen ska behöva gå två kvarter åt fel håll för att betala. Vi hoppas att detta teknikstrul nu är över och vi tillsammans kan hjälpas åt att fortsätta förbättra centrum för att få ett levande torg och en blomstrande handel.