Lite rulltårta är ingen vidare kompensation

Hyresgästerna på Åkersbergavägen borde ha fått en ordentlig ursäkt för den försenade hyresåterbäringen, skriver Karl Axel Källstrand

Den hyresreducering som utlovats under sommaren för de obrukbara balkongerna på Åkersbergsvägen 3 kommer inte förrän i oktober. Den ”ursäktsbakelse” som kommunen bidragit med imponerar inte på insändarskribenten.

Den hyresreducering som utlovats under sommaren för de obrukbara balkongerna på Åkersbergsvägen 3 kommer inte förrän i oktober. Den ”ursäktsbakelse” som kommunen bidragit med imponerar inte på insändarskribenten.

Foto: Maria Hedenlund/Arkiv

Insändare2020-09-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående hyresreduceringen på Åkersbergsvägen 3.

Förra veckan fick vi ett odaterat, ej signerat, A4-blad, som på ett braskande sätt utlovade ”FREDAGSFIKA MED BAKELSE” Förväntningarna väcktes inför en liten ljuspunkt i vår långa instängdhet, ingen hade sett en bakelse på minst sju månader. Hurra!

Vi tänkte att nu, till sist, skulle det ömmas något om oss från fastighetsförvaltningens sida. Vi trodde att nu skulle man säkert slå på stort. Liksom i förbigående i det papper vi fick ville ni passa på att be om ursäkt för ert slarv med den avsevärt försenade hyresåterbäringen.

Nu var det bara små bokstäver, inga versaler inte. Det viktiga var ju att ni ville framstå som goda gåvogivare. När man ”passar på” så där i förbigående, då har man verkligen förringat oss. Vi är inte värda något alls. Hjon? Ursäkten borde ju ha kommit först, det viktigaste. Sen kunde ni ha ”passat på”.

Vad blev det då av bakelsen? Pannkaka!

Hur så?Jo, en två centimeter bit av en rulltårta med vispgrädde krönt av en mandarinklyfta. Vi trodde det var ett misstag och personalen hamnade helt oförskyllt i blåsväder innan vi förstod att detta var BAKELSEN.

Dessutom serverades den till alla avdelningar, vilket ytterligare förringade dess värde.

Det var ju till oss, 36 hyresgäster, som bakverket (gåvan) skulle ha givits. Vi missunnar inte någon rulltårtan men nog bommade ni målet för att återställa något av ert förtroendekapital!

Köket har gjort det de blivit ombedda att göra så inget ont om dem. Personalen ställde upp; ingredienserna fanns i skafferiet. Men någon ersättning fick man inte (så vitt jag kunnat utröna). Kostnaden för det hela skall alltså rymmas inom budgetanslaget, det vill säga inom ramen för de abonnemangsavgifter vi betalar. 

Vi har alltså givit oss själva en gåva! 

Fastighetsförvaltningen har alltså inte bidragit med ett enda öre till ”kalaset” men vill framstå som anordnare av det. Fiffigt! Men inte hedervärt och inte förtroendestärkande. Förstår ni hur kapitalt ni gjort bort er?

Till alla era 35 berörda, besvikna och förargade hyresgäster har jag i alla fall på mitt vis lyckats ordna en glad överraskning.Om ni verkligen vill urskulda er råder jag er att inte tänka på bakelser.

På återhörande?