Konsumtionshysterin är inte hållbar

Readagen Black Friday har blivit en hel vecka med av konsumtionshysteri, skrivr Henrik Scheutz.

Readagen Black Friday har blivit en hel vecka med av konsumtionshysteri, skrivr Henrik Scheutz.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2019-11-29 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan några år har vi drabbats av Black Friday, som nu tycks ha blivit en hel vecka av konsumtionshysteri. Hur rimmar det med att leva hållbart och miljövänligt? Samma dag, den 29/11, är det Buy Nothing Day – en internationell kampanjdag för att uppmana till minskad konsumtion. Det är mindre än en månad till julafton och som vanligt sätter den enorma köphysterin igång. Varje år slås nya rekord. Handeln i december förväntas liksom i fjol öka med 3 procent, vilket innebär en omsättning på hela 79,8 miljarder kronor. Förra året minskade den dock, främst beroende på den rekordstora Black Friday-försäljningen. Genomsnittssvensken förväntades då handla för 7 817 kronro under december.  Jag är definitivt inte delaktig i denna galenskap, har i princip aldrig köpt julklappar, så min konsumtion ökar inte alls i december.

Folk köper många prylar som man inte behöver. Bortskämda barn får dyra leksaker, ungdomar kanhända märkeskläder, senaste iPhone och annat man klarar sig utan. Blir man lyckligare av att köpa en massa prylar?  Jag känner förtvivlan vid tanken på denna vansinniga kommers. Hur många människor som lever i misär skulle inte kunna hjälpas till ett drägligare liv med dessa enorma summor som svenska folket lägger på julklappar? Skänk istället pengarna till bättre behövande. Ni ser väl ”Karl-Bertil Jonssons Julafton” på TV? Lär av denne osjälviske yngling som tog från de rika och gav åt de fattiga. ”Hade icke Karl-Bertils grymme faders hjärta veknat om han med egna ögon fått bevittna den glädje som han son spritt ut över samhällets bottenskikt?”