Givetvis skall vi fortsätta utreda ansvarsfrågan

Det pågår en kommunrevision i två steg som redan har riktat kritik mot det förra styrets hantering av badhusärendet, skriver Ingvar Smedlund och Tomas Rådkvist.

Det är befängt att påstå den politiska ledningen skulle vara ointresserad av att utreda ansvaret kring badhusbygget, skriver Ingvar Smedlund och Tomas Rådkvist.

Det är befängt att påstå den politiska ledningen skulle vara ointresserad av att utreda ansvaret kring badhusbygget, skriver Ingvar Smedlund och Tomas Rådkvist.

Foto: Anders Jagemo/Arkiv

Insändare2020-10-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till insändare av Anders Wikman och Ingvar Magnusson 5/10 samt Jesper Englundh och Hans Olsson 7/10

Det är inte förvånande att Nystart Enköping med Anders Wikman och Ingvar Magnusson i spetsen slår ifrån sig vad gäller ansvaret för familjebadets budgetöverskridande, partiets hela trovärdighet hänger ju på den frågan. Socialdemokraterna vill tydligen inte heller ha en debatt i frågan, och vi förstår att de tycker att frågan är besvärande.

Den typ av samverkansentreprenad som NE och S tvingade på kommunen, mot tjänstemännens vilja, används vid komplexa projekt för att säkra tidplan och kvalitet men har också tydliga nackdelar eftersom man köper på ”löpande räkning”.   

Samverkansentreprenader är omtvistade och Konkurrensverket avråder från sådana om man inte har tidigare erfarenhet och möjlighet att lägga mycket egna resurser på att delta aktivt i entreprenadens styrning.  De skriver i en forskningsrapport: ”Däremot kan naturligtvis förekomma att enstaka mindre kunniga förstagångsbeställare av partnering förleds att tro att det inte krävs mer än löpande räkning och lite allmänna hedersbetygelser i en partneringdeklaration så har man befriat sig från alla de svårigheter och risker som normalt är förknippade med att ro iland ett byggprojekt”.

Givetvis skall vi fortsätta utreda ansvarsfrågan, att Wikman & Magnusson har mage att antyda att den politiska ledningen skulle vara ointresserad av det är befängt. Det pågår en kommunrevision i två steg som redan har riktat kritik mot det förra styrets hantering av ärendet och den revisionen fortsätter, vilket NE förstås känner till. Att det tidigare styret pressade igenom beslut och bara gav tjänstemännen sex dagar att granska kalkylerna för badet lär behandlas i den fortsatta utredningen.

NE:s påstående att tjänstemännen nu skulle ha tagit något ”inriktningsbeslut” att inte hantera budgetöverdraget politiskt är helt felaktigt. Tvärtom välkomnar tjänstemännen ett politiskt beslut eftersom nuvarande riktlinjer för hur liknande frågor skall hanteras bedöms vara oklar. Det innebär att vi tar upp frågan politiskt i tekniska nämnden och/eller kommunstyrelsen. Har tidigare politiska styre ställt till det så får nuvarande styre se till att vi hanterar problemen, det ansvaret tar vi självklart. 

Slutligen noterar vi att S tycker att de ”har varit helt utan makt i två års tid” och att vi inte skall ägna oss åt ”pajkastning”. Att redogöra för Enköpingsborna och väljarna att det är tidigare politiska beslut som ligger bakom budgetöverdraget menar vi är ärligast mot både dem och de tjänstemän som oförskyllt anklagas i frågan.