Fokusera på baskunskaperna i skolan

Skolan bör basera sin undervisning på bra skolböcker, där fakta kan läsas in i lugn och ro! Digitalisering med AI med mera bör endast utgöra en mindre komplettering. Det skriver Mats Alvemark.

Från EP den 12 augusti.

Från EP den 12 augusti.

Foto: Enköpings-Posten

Insändare2023-08-19 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser artikeln i EP med rubriken ”Unik AI-utbildning i Enköpings skolor” vilken ger mig några funderingar. Efter många års okritiska satsningar på skolans digitalisering är det nu dags för nästa felaktiga steg. Forskarna är nu eniga om att traditionell katederundervisning är det oöverträffade vägen till kunskap, och att lärarens pedagogiska kompetens är helt avgörande för goda kunskaper. Vilket leder till elevernas möjlighet att kunna skilja sant från falskt, i ett samhälle där vi översköljs av information.

Den svenska skolans stora satsning på digitalisering är inte evidensbaserad, ordet kan översättas med faktabaserad. Den digitala satsningen har också blivit alltmer ifrågasatt de senaste åren. PISA-resultaten visar generella samband mellan lägre resultat och skolor där man använder mycket dator i klassrummet. Frågan som inställer sig blir givetvis, hur kan skolverket inleda en stor kostsam omläggning av undervisning utan att ha en vetenskaplig grund? Mina egna begränsade erfarenheter från klassrum, är också att datorer leder till mindre koncentration på det som ska göras.

AI kommer att vara en del av framtiden för de barn som växer upp idag, vi vill ge barnen kunskap om vad den nya tekniken innebär, säger verksamhetschef Anders Härdevik i artikeln. Ingen protester mot detta, men min oro handlar om att det blir ännu en prioritering bort från den faktiska kunskapen som den möjligen oglamorösa katederundervisningen utgör. Skolan har hela tiden nya uppgifter som ska hanteras, när ska allt detta hinnas med, det blir en omöjlig prioritering till slut.

Skolan behöver koncentrera sig på sitt grunduppdrag, att ge alla elever en bra och likvärdig kunskapsbaserad utbildning. Läsförståelse är ett område som behöver förstärkas, svårt att lösa en uppgift om man inte förstår frågeställningen. Lärare, elever, föräldrar och övriga behöver hjälpas åt. Språkförståelse är en fundamental del av vår demokrati. 

Skolan bör basera sin undervisning på nya bra och aktuella skolböcker, där fakta kan läsas in i lugn och ro! Digitalisering, AI med mera bör endast utgöra en mindre komplettering.