Nu har vi varit duktiga i kommunfullmäktige (igen!). I måndags tog vi beslut om en ny trafikstrategi samt en parkeringsstrategi. Om de genomförs blir det riktigt bra för invånarna i staden vad gäller avgaser, buller, framkomlighet, trygghet för gång- och cykeltrafikanter, parkeringsmöjligheter för bilburna landsortsbor när de är i staden, närhet till kollektivtrafik och mycket mer. Här är fyra exempel från innehållet:
1. Trafikstrategins fokus är att öka det hållbara resandet med gång-, cykel- och kollektivtrafik för att minska resandet med bil. Därför prioriteras trafikslagen i ordningen: 1) gång 2) cykel 3) kollektivtrafik 4) nyttotrafik 5) biltrafik. Det handlar även om att arbeta med beteendeförändringar, så kallade mobility management-åtgärder för att lyfta och underlätta valet att resa hållbart.
2. Tillgängligheten i cykelvägnätet är bristande och en sammanhängande struktur för cykelvägnätet saknas. Stadens storlek ger potential till cykelnärhet, som kan nyttjas på ett bättre sätt än vad som görs i dag.
3. Biltrafiken tar för stor plats i centrum. Gatornas utformning ger bilarna onödigt stor yta och uppmuntrar till höga hastigheter. På och runt torget finns en önskan om att minska antalet bilar och ytan de tar upp i det offentliga rummet.
4. Trafiken ska utvecklas på ett sätt som bidrar till minskade utsläpp av föroreningar, hälsovådliga partiklar och växthusgaser.
5. Nya parkeringsplatser och parkeringsanläggningar i centrums utkant ska avlasta och i viss mån ersätta parkeringsplatser i rutnätsstaden.
Nu hoppas jag bara att den genomförandeplan som ttekniska nämnden ska ta fram i början av 2018 verkligen blir en plan för vår livstid. Att målbilden gäller för de absolut närmaste åren, för det är nu som vi fortfarande har en chans att utveckla vår centrala stad till en trivsam och hållbar mötes- och handelsplats.
Hoppas också att kommundirektören hittar några kreativa handläggare för att utveckla framförallt innerstadsbornas resvanor mot mer gående, cykel och kollektivtrafik.