Ett livaktigt centrum kräver parkeringar

Ett livaktigt centrum leder till ett större behov av parkeringsplatser nära de centrala delarna, skriver signaturen Centrumvän.

Ett livaktigt centrum leder till ett större behov av parkeringsplatser nära de centrala delarna, skriver signaturen Centrumvän.

Foto: Magnus Eriksson/Arkiv

Insändare2020-01-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Laga inte det som inte är trasigt!
Jag läser att kommunen vill göra ett livaktigare centrum och underlätta för gående och cyklister genom att minska biltrafiken i stadens centrala delar.
I lördags och söndags hade vi ett synnerligen livaktigt centrum då det genomfördes en loppmarknad i Paus-huset. Under några timmar fanns det knappt en enda parkeringsplats i de centrala delarna inräknat parkeringen vid idrottshuset, Coop-parkeringen, parkeringarna i rutnätsstaden, ICA-parkeringen och traktorparkeringen.
 

Jag har aldrig haft några problem att ta mig fram vare sig gående eller med cykel i staden. Det finns trottoarer för gående och hastigheten är begränsad till 30 km/tim, vilket gör att samspelet mellan bilist och cyklist fungerar tillräckligt bra.
Lösningen på parkeringssituationen vid en loppmarknad en lördag och en söndag är då inte vare sig att ta bort parkeringar, öka parkeringsavgifterna eller att införa någon sorts "landsbygdskort". Ett livaktigt centrum leder till ett större behov av parkeringsplatser nära de centrala delarna. Lösningen är alltså att tillföra fler p-platser då medborgarna i Enköping till stor del är bilburna. Att begränsa möjligheten att använda bilen ger en annan effekt än den tjänstemännen hänvisar till, vilket det finns flera exempel på i andra städer. 

De allra flesta som besöker centrum för handel eller andra ärenden klarar sig med en p-tid på två timmar. Det är också skälet till att man i många städer tillämpar två timmars fri parkering mot biljett eller registrerad tid i en parkeringsapp och därefter tar ut en avgift. Då kan alla parkeringar nyttjas effektivt och vi undviker cirkulationstrafiken som kan observeras i jakten på de få gratisparkeringarna som finns. Parkeringskontrollen kan då inriktas på att kontrollera att bilarna verkligen flyttas och att inte bara ny biljett eller tid i p-appen läggs till. Självklart bör det finnas en boendeparkering kvällar/nätter och helger likt andra städer för de boende i centrum. Ett högre pris ger förvisso större intäkter, men inte större tillgång till p-platser i centrum.