Enköping rullar mot framtiden

Nystart Enköping var det enda parti som inte ville ha ett nytt stadsbusslinjenät, skriver Ingvar Smedlund och Ulrika Ornbrant.

Nystart Enköping var det enda parti som inte ville ha ett nytt stadsbusslinjenät, skriver Ingvar Smedlund och Ulrika Ornbrant.

Foto: Maria Hedenlund/Arkiv

Insändare2020-07-11 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Anders Wikman,  Ingvar Magnusson och Agneta von Schoting

Nystart Enköping (NE) skriver ytterligare en insändare med svepande formuleringar, halvt berättade exempel. Låt oss reda i de olika påståendena.

Få ärenden i fullmäktige. - Ja, helt korrekt. Vi ska försöka återställa ordningen efter de förändringar som genomfördes förra mandatperioden. Vi har satt strategiska mål om transparens, där är Kommunfullmäktige en viktig del.

Nytt linjenät - Ärendet började 2016 och fram till november 2018 var Anders Wikman, ordförande för det utskott som ansvarar för kollektivtrafikfrågor. Inte en enda gång under den perioden engagerade sig Anders nämnvärt i frågan, ex vis att det var för få passagerare ombord på bussarna. Från november 2019 är det den viktigaste frågan för NE. Att börja ha åsikter i opposition, när man som högste ansvarig under flera år haft möjlighet att påverka, framstår som populism.

Investeringskostnaderna kan uppfattas som höga, men mer än halva det beloppet skulle vi behöva genomföra ändå. Exempelvis olika busshållplatser som borde ha åtgärdas tidigare. Kostnaderna för att få ett attraktivt och hållbart busslinjenät motsvarar mindre än den merkostnad som familjebadet med sin felplacering kommer att kosta extra varje år.

Regionen har med sin kompetens tagit fram förslag på linjenät och avtal. Från kommunens sida har vi bidragit med kunskap om hur kommunen fungerar, vilket resulterade i en del ändringar Det finns ingen process de senaste 6 åren som haft sådant starkt förankringsarbete. Under vintern/våren har mer än 7 extramöten genomförts både med och utan Regionen. Våra förhandlingar med Regionen gav resultat. Ett av många exempel är att vi behåller regionbussarnas dragning genom Enköping.

NE var det enda parti som inte vill ha ett nytt, hållbart stadslinjenät. Men buntar NE ihop Vänstern och Socialdemokrater med Sverigedemokrater får det stå för dem. 

Det är INTE så att om vi gör dessa investeringar tas pengarna från välfärden med 60 miljoner. Beroende på avskrivningstider etc så handlar den årliga kostnaden om 2-4 miljoner. Frågan är vem som saknar greppet om ekonomin

Vi kan konstatera att i de frågor där Nystarts tonläge blir som högst, är de frågor man själv misskött under sin tid vid makten.

Vi är glada och stolta över att tillsammans med regionen kommit fram med ett avtal som ger Enköping och dess invånare ett modernt och hållbart sätt att resa kollektivt från och med 2022.