Dags att införa suv-restriktioner

Man behöver inte fyrhjulsdrift för att köra på vintervägar, anser insändarskribenten.

Man behöver inte fyrhjulsdrift för att köra på vintervägar, anser insändarskribenten.

Foto: Geir Olsen/TT

Insändare2020-02-13 05:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag måste tacka Ingela Björck för sin strålande insändare! Och hon har rätt. Vi måste hjälpas åt med att hålla nere snittstorleken på bilarna. Det är inte hållbart att många som egentligen inte behöver suvar köper såna.
Nu är jag visserligen inte en sån som tycker att alla bilar ska förbjudas i klimatets namn, och inte heller en sån som vill lägga ner landet bortom Stockholm, men när allt för många människor väljer onödigt stora bilar måste jag dra en gräns. Det finns gott om kombibilar, till och med halvkombi, som klarar moderna säkerhetskrav. Rör man sig uteslutande på asfalt så behöver man inte ens fyrhjulsdrift.
 

Jag har själv kört på djupfrysta vintervägar med en tvåhjulsdriven Ford, inga problem. Det gäller bara att ta det lite lugnt, till skillnad från många suv-förare som verkar tro att dom äger vägen. Inte minst när de skymmer sikten i korsningarna. För 17! Alla bilar, stora som små, har ju antisladdsystem numera.
Staten skulle kunna ta sitt ansvar genom att till exempel förändra lite skattesystem. Bland annat skulle skatten på fossildrivna bilar kunna baseras på cylindervolym, för att verkligen komma åt storleken. Varför inte beskatta den extra drivaxeln i en fyrhjulsdriven bil, särskilt om det är en permanent fyrhjulsdriven?
 

Då är det dock viktigt att skattepengarna öronmärks till vägunderhåll istället för statskassan, så att suvarna inte går och blir kassakor för politikerlöner. För att även sänka tuffhetsfaktorn skulle man även kunna införa hastighetsrestriktioner på fyrhjulsdrivna bilar. Tänk om man bara fick köra i 80 med en sådan på 2+1-vägarna och 90 på motorvägarna. För att då även uppmuntra till att köpa lagom stor bil så skulle man kunna återinföra några 90-vägar, men bara för tvåhjulsdrivna bilar.
 

Det vore även önskvärt om bilmärkena och bytbil.com kunde promota halvstora bilar hellre än suvar. Vad dom promotar påverkar efterfrågan. Huvudsaken är ju att folk köper bilar överhuvudtaget, inte att dom köper onödigt stora.
Men i väntan på sådana förändringar är ansvaret vårat. Vi konsumenter får sätta ”tuffhetsfaktorn” åt sidan och nöja oss med den storlek vi verkligen har behov av. Och återigen, det finns halvstora bilar med antisladdsystem och hög säkerhet. Kom nu inte dragandes med familjebilsargumentet. Jag växte upp med ett syskon och 2 föräldrar först en VW Golf och sedan en Ford Focus. Den förstnämnda körde vi på resor till Ångermanland, och den var bara halvkombi. Min pappa har ju bott på landet med en sådan.