Inspektionen för vård och omsorg (IVO) konstaterar att vården på särskilda boenden för äldre (Säbo) har stora brister. Nivån är oacceptabelt låg i alla granskade kommuner. Många problem som IVO lyfter fram är ytterst ett chefsansvar.
Utredningen om kompetensförsörjning inom vård och omsorg om äldre konstaterar att chefer i äldreomsorgen har fått högre krav, ambitiösare mål och mer omfattande ansvar, men begränsade resurser. De har för stora medarbetargrupper, saknar socialt stöd, handledning i yrkesrollen och administrativt stöd. Arbetsmiljön försämras av att första linjens chefer inte kan utöva ett närvarande ledarskap.
Trots att systemfelen är kända ser vi det politiska ledarskapet peka ut enskilda chefer som ansvariga för bristerna. Det är inte att ta politiskt ansvar!
Coronakommissionen såg att chefer som vågat fatta egna beslut var en framgång under pandemin. Där ledarskapet var på plats klarade man sig bäst. Där det saknades havererade det. Utan fungerande chefer, ingen fungerande vård.
Ledarna har många medlemmar verksamma inom demokratiskt styrda offentliga verksamheter. De vittnar om meningsfulla uppdrag, men också om nyckfull och kortsiktig politisk styrning, bristande organisatoriska förutsättningar och svåra målkonflikter när den politiska logiken krockar med den professionella.
För att locka och behålla de bästa måste uppdragen vara hanterbara och attraktiva. Om huvudmännen inte tar sitt ansvar för att skapa rätt förutsättningar för chefer att vara just chefer kommer bristerna inom omsorgen och utmaningarna med kompetensförsörjning kvarstå.
Ledarna rekommenderar politiker som önskar sig en bättre offentlig verksamhet att:
• granska organisationen och chefernas förutsättningar. Man ska kunna vara en bra chef som håller över tid.
• synliggöra chefers arbetsmiljö. Arbetsgivare ska förebygga arbetsbelastning också för chefer.
• ta bort uppgifter som inte hör till uppdraget.
• ge chefer tillgång till stödfunktioner för att minska det administrativa ansvaret.
• minska medarbetargrupperna, anpassa antalet till vad verksamheten kräver.
• se över processer och struktur så att uppdraget upplevs hanterbart.
• se till att chefer, oavsett nivå, har tillgång till beslutsfattare på nästa nivå för dialog och informationsutbyte.
Gör det möjligt att utöva ett gott ledarskap. Det lönar sig för chefer, medarbetare och medborgare.