Butiken tycks smyghöja matpriser online

Vårt intryck att man ”smyger” med de högre priserna online, skriver Åke Sundby. Bilden är inte från butiken som insändaren handlar om.

Vårt intryck att man ”smyger” med de högre priserna online, skriver Åke Sundby. Bilden är inte från butiken som insändaren handlar om.

Foto: NORA LOREK / TT

Insändare2020-08-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Coronan slog till gjorde vi som många andra ”äldre”: började handla online. Vi gör alltid våra inköp på Ica Maxi, så valet av butik var självklart speciellt som hämtningsavgiften var noll. Det var ganska enkelt, men sortimentet var begränsat. En tid gick och vi var nöjda med servicen. Men hur var det med priserna? Det verkade bli dyrt.

Det begränsade sortimentet gjorde att min fru besökte butiken när kundtrycket var lågt. Inköpskvittot jämfördes med nätpriserna och vi fick en rejäl överraskning. Samma varor som i butik hade kostat 686 kronor skulle på nätet ha kostat 784 kronor. Prisskillnaden på varorna varierade rejält: grillbriketter var 8 procent billigare på nätet, medan tvåpack avokado var 46 procent- och salamichips 50 procent dyrare. Vi kände oss lurade. Ingenstans på Icas hemsida framgår det att priserna online är högre än i butik.

Ica motiverade de ”lite dyrare” priserna med merkostnader för plockning och förvaring.

Det faktum att information saknas på hemsidan kommenterar Ica med att ”man ska se över flödet i sin kommunikation för att göra detta tydligare”. Om priserna säger man att man har ett spann från samma priser till 10–15 procent dyrare, där majoriteten ligger runt 5–6 procent.

Vi har nu gjort ytterligare jämförelser och Icas prisuppgifter stämmer helt enkel inte. Priserna var i genomsnitt 15 procent högre. 25 av sammanlagt 61 inköpta varor var 15 procent dyrare eller mer. Nätpriserna var upp till 50 procent högre.

Vi skulle inte ha några problem med att acceptera en viss merkostnad om vi hade kunnat läsa oss till det på hemsidan. Nu är vårt intryck att man ”smyger” med de högre priserna och hoppas att kunden inte ska märka något. Det blir nog butiksinköp i fortsättningen på folktomma tider.

Tidningen har sökt butiken för svar.