Avgiftsfritt tillfälligt under pandemin

Gratisparkeringar i centrala lägen försvårar för handeln eftersom det inte blir tillräcklig rotation på de mest centrala p-platserna, skriver Tomas Rådkvist.

Gratisparkeringar i centrala lägen försvårar för handeln eftersom det inte blir tillräcklig rotation på de mest centrala p-platserna, skriver Tomas Rådkvist.

Foto: Magnus Eriksson/Arkiv

Insändare2020-05-09 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på insändare från Jan E Nyberg 7/5

Kommunikation är en svår konst, särskilt i komplexa frågor och när det gäller de nya parkeringsreglerna och avgifterna som Tekniska nämnden tidigare beslutat om så har förvaltningen ansträngt sig för att tydliggöra skälen till förändringarna. När Tekniska nämnden nyligen beslutade under en kort period att göra några parkeringar i centrums utkant avgiftsfria för att underlätta för handeln i coronatider var vi också noga med att kommunicera att detta i huvudsak var i linje med de nya reglerna och principerna.

En insändare från Jan E Nyberg häromdagen visar att vi behöver vara tydligare hur det här beslutet ligger i linje med de nya reglerna och avgiftshöjningen.  Förvaltningens undersökningar och annan forskning visar tydligt att gratisparkeringar i centrala lägen försvårar för handeln eftersom det inte blir tillräcklig rotation på de mest centrala p-platserna, därför kommer dessa att avgiftsbeläggas så att fler parkeringsplatser blir tillgängliga för handeln. Det gäller oavsett coronaproblematiken. 

För att ändå ge möjlighet under coronatider att kunna utföra ärenden har vi beslutat om avgiftsfrihet på några större parkeringar strax utanför stadskärnan. Vi vill även efter corona uppmuntra till parkering utanför stadskärnan för de som vill stå lite längre och då kan denna tillfälliga avgiftsfrihet bidra till den beteendeförändring som vi vill uppnå, att göra centrum lite mer bilfritt.

Ett tillrättaläggande apropå insändarens uppfattning om att p-avgifterna är en kassako måste jag också göra: P-avgifterna som kommunen tar ut syftar till att styra trafiken på sätt som krävs för trafiksäkerhet och attraktivitet i stadens olika delar, det är absolut ingen avsikt att ta ut avgifter i onödan. Dessutom var höjningen av avgifterna inte ”kraftig” utan en mindre justering, från 5 till 6 kronor per timme respektive från 10 till 12 kronor per timme, detta för att närma oss nivån i jämförbara kommuner. 

Vi är medvetna om att många är intresserade och har synpunkter på parkeringsfrågor i Enköping och såväl nämnd som förvaltning arbetar aktivt med detta för att informera om vad som görs för att ha en attraktiv och säker stad.