Alla ska ha råd att välja kollektivtrafiken

Om vi ska prioritera klimatet och stadens utveckling måste vi göra mer för att fler ska åka kollektivt och lämna bilen hemma, skriver Neil Ormerod i en replik till Johan Örjes svar på hans tidigare insändare.

Det nya linjenätet för bussarna i Enköping är en bra prioritering som Vänsterpartiet ställer sig bakom skriver Neil Ormerod (V),

Det nya linjenätet för bussarna i Enköping är en bra prioritering som Vänsterpartiet ställer sig bakom skriver Neil Ormerod (V),

Foto: Maria Hedenlund

Insändare2022-04-06 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Politik är att prioritera skriver Johan Örjes (EP den 30/3) i sitt svar till min insändare. Det nya linjenätet för bussarna i Enköping är en bra prioritering som Vänsterpartiet ställer sig bakom. Det blir ett fint avsked för Örjes, som slutar som regionråd senare i år. Men om vi ska prioritera klimatet och stadens utveckling måste vi göra mer för att fler ska åka kollektivt och lämna bilen hemma. Det är en enkel princip. Om man sänker priset för en vara eller en tjänst blir det fler som köper. Och vi vill att fler ska köpa resor i kollektivtrafiken! 

Örjes menar att UL:s månadskort är billigt. Men priserna i kollektivtrafiken har ökat långt över inflationen – och mycket mer än bränslepriset för bilen, även med dagens höga nivåer. Han är även rädd för att fel folk ska börja åka buss om priset sänks. Det stämmer att det är ingen vinst för klimatet om folk väljer buss över cykel eller gång (dock kan det vara en vinst för individen). 

Men om sänkningen betyder att andra lämnar bilen hemma, blir det plus för klimatet ändå. Och när biltrafiken i stan minskar blir det mer attraktivt att gå eller cykla. Det luktar dessutom en unken klasspolitik att använda ett högt pris för att stoppa folk från att bruka kollektivtrafiken. Alla ska ha råd att åka.

Jag menar att det är politikens ansvar att hitta lösningar på samhällsproblemen. Om klimatet, luftkvalitén och livsmiljön i Enköping är viktiga måste vi hitta sätt att få folk att åka mindre bil. Idag står skattebetalarna för runt hälften av kollektivtrafikens kostnader. Resten täcks av biljettintäkterna. Vänsterpartiet är inte främmande för att höja andelen som betalas av samhället. I dagarna har Vänsterpartiet i riksdagen tillsammans med M och KD förhandlat fram ett extra anslag om 2,5 miljarder till kollektivtrafiken. Jag hoppas att det får stöd från hela riksdagen.

Samtidigt är det inte säkert att lägre priser leder till lägre intäkter – om vi säljer fler biljetter! Vänsterpartiet har föreslagit ett riktigt billigt årskort (för en tia om dagen) efter en modell från Wien. Flera städer och regioner i Tyskland följer efter. Och det är ingen överraskning, för i Wien finns det fler årskort än bilar och biljettintäkterna står för hela 60 procent av kollektivtrafikens kostnader. 

Vänsterpartiet kommer att fortsätta att föra fram idéer för att utveckla busstrafiken i Enköping. Jag hoppas Örjes och Centerpartiet gör detsamma!