I pandemin möter Aros Auto kunder på nya sätt

Aros Auto i Enköping har under det senaste året utvecklat sin verksamhet på flera områden för att kunderna ska känna sig trygga i pandemin. – Vi erbjuder idag allt ifrån videomöten, chatt och hemleveranser till provkörningar hemma, säger Lars Hillerstig, platschef på Aros Auto i Enköping.

Privatleasing av bilar är väldigt populärt. Idag väljer minst sju av tio av Aros Autos kunder det alternativet.

Privatleasing av bilar är väldigt populärt. Idag väljer minst sju av tio av Aros Autos kunder det alternativet.

Foto: Mediehuset UNT

Native2021-05-21 14:21
Detta är ett annonssamarbete.

För bilåterförsäljaren Aros Auto i Enköping blev pandemin, precis som för många andra företag, en katalysator för att påskynda digitaliseringen. Det senaste året har det inneburit ett omfattande jobb med att utveckla verksamheten i en mer digital riktning.

– Det är stor skillnad på hur vi jobbar idag jämfört med för bara för något år sedan. Vi såg digitaliseringen komma i horisonten men pandemin har verkligen snabbat på allt, säger Lars. 

undefined
Lars Hillerstig, platschef på Aros Auto i Enköping, berättar att det är stor skillnad på hur de jobbar idag jämfört med för bara för något år sedan.

Det var för ganska precis tre år sedan som Aros Auto öppnade i Enköping. Idag jobbar här 18 personer i den nästan 3000 kvadratmeter stora lokalen på Gesällgatan 5. Innanför anläggningens entré finns det tydliga skyltar som uppmanar till att tvätta händerna och håll avstånd. Det erbjuds också flera möjligheter för handtvätt och plexiglas hänger framför kundmottagarna. I bilhallen står ett 50-tal bilar uppställda. Det doftar ren bil och gummi.  

– Vi får ha över 100 personer i lokalen och då har vi räknat bort utrymmet bilarna tar, så det blir aldrig trångt. I bilhallen är vi ofta inte fler än tio samtidigt så det är lätt att hålla avstånd till varandra. Min erfarenhet är att kunderna känner sig säkra här, säger Lars.

Han berättar att oavsett om man ska provköra en ny bil eller om man behöver hjälp med däckskifte, leverans av bil, service eller reparation kan det ske utan att man behöver komma in på anläggningen. Aros Auto erbjuder både hämtning och lämning av bilar i närområdet för provkörning eller leverans – allt för att öka tryggheten under pandemin. 

undefined
”Vårt jobb är relations- och förtroendebyggande så vi är väldigt flexibla när det kommer till allt som underlättar för våra kunder.” – Filip Hagerlind, Kia-ansvarig på Aros Auto i Enköping.

Arbetet med att bli mer digitala har bland annat inneburit att presentera bilarna riktigt bra på nätet, så kunder känner sig trygga med att köpa på distans. Dessutom kan man numer både chatta och boka in ett videomöte istället för att ses fysiskt. 

– Vårt jobb är relations- och förtroendebyggande så vi är väldigt flexibla när det kommer till allt som underlättar för våra kunder, och vi har lyckas bra. Under pandemiåret 2020 ökade vi vår försäljning av nya Kia bilar med 25 procent, säger Filip Hagerlind, Kia-ansvarig på Aros Auto i Enköping. 

Kias laddbara bilar är populära

Aros Auto, som även finns i Västerås, är en av de första och största återförsäljarna av Kia i Sverige. Och de uppskattar biltillverkarens satsning på att driva bilutvecklingen i en hållbar riktning. Kia insåg tidigt att el är framtidens energikälla för bilar och är idag en av de ledande aktörerna inom industrin för elektrifierade bilar. Planen är att år 2025 enbart leverarea laddbara bilar. 

– Deras satsning är fantastisk. Och tittar vi på privatmarknaden är Kia överlägset störst gällande laddbara bilar i Sverige, berättar Filip.


undefined
Under år 2020 var 70 procent av alla bilar som Kia sålde elektrifierade. I år spås den siffran bli ännu högre.

Under år 2020 var 70 procent av alla bilar som Kia sålde elektrifierade. I år spås den siffran bli ännu högre. Det bekräftas också av Filip som berättar att hela åtta av tio kunder som kommer in är intresserade av laddbara bilar. 

– Anledningen till att Kias elektrifierade bilar har blivit så populära är nog för att utbudet är stort, det finns en bil för alla. Dessutom uppskattas prisvärdheten och nybilsgarantin på sju år.

Han fortsätter: 

 – Det innebär att du kan äga din nya Kia–bil i tre år och sedan sälja den, och då har den nya ägaren fortfarande fyra års nybilsgaranti kvar. Till våra kunder som köper en ny Kia brukar vi säga: ”Välkommen till sju trygga år!”

Ett populärt sätt att skaffa bil idag är genom privatleasing. Man betalar då ingen kontantavgift, det ingår service och man behöver inte fundera kring bilens andrahandsvärde. Så länge bilen hålls fräsch och servicen sköts är det bara att lämna tillbaka den efter tre år och välja en ny – om man vill. 

undefined
Privatleasing av bilar är väldigt populärt. Idag väljer minst sju av tio av Aros Autos kunder det alternativet.

– Privatleasingen bara ökar och ökar. Idag väljer minst sju av tio av våra kunder det alternativet. Man uppskattar tryggheten med att köra en helt ny bil för en fast månadskostnad. Kia har verkligen paketerat privatleasing på ett bra sätt, säger Filip.

Den relativt snabba omställningen från förbränningsmotorer till laddbara bilar, från köp till privatleasing har medfört att kunder stundtals behöver utbildas.

– Jobbar man inte med bilar dagligen förstår jag att det kan vara lite rörigt. Så vi har försökt att gå in i en väldigt rådgivande roll och förklara hur allt funkar, säger Lars.

Han fortsätter: 

– Förbränningsmotorer har funnits sedan början av 1900–talet, men nu finns det bilar med billigare driftkostnader och mindre miljöpåverkan. 

Han berättar att om en vanlig bensinsnål bil drar cirka 0,5 liter per mil så kostar den ungefär sju till åtta kronor att köra varje mil, medan en elbil max kostar tre kronor för samma sträcka. 

– En vanlig invändning är att man är orolig för att batteriet ska ta slut. Men en elbil från till exempel Kia kan köras 45 mil innan den behöver laddas. Och det hör inte till vanligheten att köra mer än så per dag, säger Lars.

Försäljningschefen Stefan Karlsmyr flikar in och berättar att de tre senaste elbilarna de sålt har varit till personer födda på 40–talet. 

– Den något äldre generationen verkar våga gå hela vägen över till en renodlad elbil, medan många 80–talister ofta väljer en hybridbil, avslutar Stefan. 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Enköpings-Posten.