Annonssamarbete med Diem Ekonomibyrå

Heat tar inga genvägar

Restaurangkedjan Heat började med en lunchrestaurang på Bolandsgatan i Uppsala år 2008. Nu, tretton år senare, driver de snart tolv restauranger i Uppsala, Stockholm, Gävle, Solna, Arlanda och Västerås. Ägaren Daniel Wärnmark har under alla år tagit hjälp av Diem för sin ekonomihantering.

Diem är en av Uppsala läns största redovisningsbyråer och har kunder i hela Mälardalen.

Diem är en av Uppsala läns största redovisningsbyråer och har kunder i hela Mälardalen.

Foto: Staffan Claesson

Native2021-09-20 21:10
Detta är ett annonssamarbete.

– När jag öppnade hette restaurangen Energikällan eftersom den ligger i anslutning till Vattenfalls kraftvärmeverk. Då hade jag redan en lång karriär inom restaurangbranschen bakom mig. 2011 bytte vi namn till Heat och sedan har det rullat på, säger Daniel Wärnmark, grundare och ägare av Heat. 

undefined
Daniel Wärnmark, grundare och ägare av Heat.

Vad gör att ni lyckas få en bra ekonomi trots att ni bara serverar lunch?
– Vi har bara lunch för att vi är bra på "bara lunch". Vi har hittat tryggheten i bra mat som man vill äta 4 av 5 dagar på lunchen. Hemligheten för att tjäna pengar på lunch är uppstrukturerade inköp, recept och personal. Det gäller att jobba med alla detaljer från inköp fram till att servitris lägger sista touchen. Förberedelse är otroligt viktigt. Är man inte förberedd så börjar man ta genvägar. Jag har bakgrund som linjedomare i fotboll och ser samma sak där. Alla i personalen är lika viktiga, man spelar med 11 spelare i fotboll - det går inte ta bort en back om du ska klara dig över en hel säsong (fungerar kanske en match). Det är viktigt att man hela tiden hjälps åt, finns det en trång sektor så får jag kliva in och till exempel steka rårakor eller ta hand om disken.  

Heat har under de senaste åren vuxit starkt och öppnat flera nya restauranger.  
– Expansionen av kedjan började 2017 då vi öppnade vår andra enhet på Akademiska sjukhuset. 2019 kom vår tredje och fjärde med Polishuset på Kungsholmen och Polishögskolan. Vår tionde och elfte restaurang öppnar under hösten, bland annat i Kopparlunden i Västerås. I början på 2022 öppnar vi vår tolfte restaurang och fler förhandlingar är igång. Till 2024 är målsättningen att vi ska ha 25 enheter, berättar Daniel.

undefined
Diem är en av Uppsala läns största redovisningsbyråer och har kunder i hela Mälardalen.

I mer än tio år har de arbetat med Diem som ekonomibyrå. Men samarbetet går längre tillbaka än så, redan när han drev sin första restaurang 2002 började han ta hjälp av Inger Torstensson.    
– Först tyckte jag ekonomihantering var en dyr utgift. Men jag insåg snabbt att när jag får hjälp av Diem så blir det rätt och riktigt. När jag drev min första restaurang satt farsan och jag på ett litet loft och knappade in leverantörsfakturor och kundfakturor via ett gammalt adsl-bredband. Det tog två timmar att skriva ut 50 fakturor för vi hade den billigaste, långsammaste skrivaren. Redan då tog vi hjälp av Inger som hjälpte till med boksluten. Med henne påbörjades också en digitaliseringsresa som först gick från papper till disketter och sedan till USB som skickades på post. Idag är allt digitaliserat och Diem tar hand om ekonomihanteringen. Det gör att jag kan fokusera på det jag vill hålla på med, och de behöver inte rätta till mina misstag. När man jobbar med Diem blir det rätt och riktigt på en gång. Över tid är det verkligen det bästa sättet att jobba, säger Daniel.  

Diem är en av Uppsala läns största redovisningsbyråer och har kunder i hela Mälardalen.
– Vi har fått följa Daniel och Heat på resan under tio års tid då de har vuxit enormt. De har också varit med på Diems satsning att digitalisera arbetssättet som vi gjorde 2018, berättar Diems kontorschef Helena Bengtson Wackt.

Ytterst ansvarig för arbetet är en av Diems delägare, Inger Torstensson. Men det är löne- och redovisningskonsulterna Mia Kaneberg Schön och Marielle Falker som sköter kontakten och det löpande arbetet med Heat. 

undefined
Mia Kaneberg Schön.

– Vi är deras ekonomiavdelning till 100%. Vi sköter all avstämning, bokföring, konsultation gällande löner och håller koll på allt. Killarna kan fokusera på restaurangverksamheten och inköp. Det har varit kul att hjälpa Heat på den digitala resan också, för att vara i restaurangsegmentet så ligger de verkligen i framkant. Daniel har alltid varit väldigt intresserad av att hänga med i utvecklingen och gillar förändring och förnyelse, berättar Mia. 

– Nu är allt digitaliserat, vi får inga papper alls. Det gör att allt kan gå snabbt. Inget behöver postas och man behöver aldrig vänta på en faktura. Om något saknas går det att få tag på ganska omgående. När allt sitter så är det jättesmidigt. Speciellt i Heats verksamhet som har så extremt mycket fakturor, säger Marielle. 

undefined
Marielle Falker.

Diems kunder kan välja om de vill ha sin kontaktperson på plats i företaget eller om arbetet ska ske på distans.  
– I början ville Daniel att vi skulle sitta hos dem, så då gjorde vi det. Så småningom när vi fick förtroende för varandra så började vi jobba på distans. Det som var roligt med att jobba på plats var att man fick så nära kontakt, säger Marielle.  

Daniel håller med om att samarbetet blivit så etablerat att det mesta sköter sig själv.  
– Mellan 95-98% sker utan att vi behöver prata med varandra. Jag vet inte när jag pratade med dem på telefon senast. Det blir så när allt flyter och är tydligt och klart. De konterar till och med våra leverantörsfakturor, för att vi har för mycket annat att hinna med. Då är det en fördel att man har en byrå så att man kan lägga på X antal timmar till istället för att behöva anställa en heltidstjänst, säger Daniel.

En annan fördel med att anlita Diem som extern ekonomibyrå är stabiliteten det innebär.  
– Det är klart att vi har tittat på alternativet att ha en intern anställd att sköta ekonomin, men jag tycker man ska göra det man är bra på. De är bra på att sköta redovisningen hos oss. Det är en stor trygghet att om någon blir sjuk så finns det fler som kan ta över. De är 21 stycken som jobbar på Diem, om en blir sjuk så är det 4% som faller bort. Har jag en anställd som sköter ekonomin som blir sjuk så är det 100% som är borta, då går det inte att komma till Diem och få hjälp på studs, säger Daniel.  

undefined
"Jag insåg snabbt att när jag får hjälp av Diem så blir det rätt och riktigt."

Mia håller med om att det kan vara snabba puckar ibland.  
– Det gäller på Diem att det inte bara är en av oss som kan deras bolag. Har Daniel tänkt ut en sak så ska vi genomföra det och det ska helst fungera imorgon. Han har en vision och sedan ska vi lösa den. Det har varit både roligt och klurigt. Till exempel när de började med att erbjuda ett stamgästkort till sina kunder fick vi klura både på det bokföringstekniska och hur man kunde koppla ihop det med alla enheter och få bokföringen att stämma. Det är inte bara bara, det krävs lite mera, berättar Mia.  

Daniel uppskattar det nära samarbetet och förtroendet.  
– Det känns som att det är mina tjejer som jobbar för mig. De vet vad jag vill och hur jag är, och det faller ned på vad Heat är också. Det har jag med mig från fotbollen, att allt ska vara rätt och riktigt. Därför tar vi inga genvägar. Hittar vi problem eller fel så tar vi tag i dem direkt. Ser lösningar och möjligheter, inga långbänkar, säger Daniel.  

Vad är det allra roligaste med att jobba med Heat?  
– Att det går så bra för dem, de är så drivande hela tiden och att de lyckas så bra med fokus på endast lunch. Daniel är inte rädd att ifrågasätta, det är bra, säger Mia.  

– Jag vill att det ska vara rätt och riktigt och är ganska drivande. Jag talar om när jag inte är nöjd, det tror jag är utvecklande för både dem och oss. Jag uppskattar att vi alltid har bra diskussioner och möten på Diem, det är högt i tak där, säger Daniel.  

– För mig är det roligaste att de är snabba på att prova något nytt. Det är inte alla som är så drivna. Daniel är duktig på att ta hjälp också av andra konsulter. Det är kul att se riktiga entreprenörer, säger Marielle Falker avslutningsvis.  

Diem Ekonomibyrå

Grundades 2005 av Karin Haeger, Elisabeth Ohlström och Pia Wahlberg, varav alla utom Pia arbetar i bolaget idag. Omsätter 18 miljoner kronor och har 21 anställda. 

Besöksadress: Kaptensgatan 6 i Enköping, men Diem gör digitala besök över hela Sverige
0171-278 50
info@diemekonomi.se

Utmärkelser 
Årets auktoriserade byrå 2018
Årets företagare i Enköping 2019 
Årets företagare i Uppsala län 2019

Kompetens
7 auktoriserade redovisningskonsulter 
2 auktoriserade lönekonsulter 
10 redovisningskonsulter

Karta: Diem Ekonomibyrå Ab
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Enköpings-Posten.