Annons

Comeback för känd företagare från Enköping

Välkände företagaren Andreas Bärgård har gjort comeback i branschen han vuxit upp i – allt tack vare ett snabbt möte på Arlanda. – Det var nästan som kärlek vid första ögonkastet, säger han och berättar varför nya företaget Swoosh kan och ska göra skillnad för sina kunder.

Enköping 13 april 2021 18:01
Detta är en annons som är köpt av ett företag.

En gång entreprenör – alltid entreprenör. Lite så verkar det vara för många företagare. Och så var det även för Andreas Bärgård från Enköping. Med ett långt förflutet i miljöteknikbranschen sålde han 2007 familjeföretaget Bärgård & Söner till Ragn-Sells. Företaget startades av hans farfar och hade då varit Andreas arbetsplats i många år.

– Då hade jag planer på att plugga till mäklare. Det är ju kundmöten och kärleken till att göra affärer som alltid fått i gång och drivit mig. Men så blev det ju inte, säger han.

Nej, någon mäklarkarriär blev det inte. I stället blev han ombedd av ledningen på Ragn-Sells att följa med i köpet. Under de följande tio åren i företaget hade Bärgård en rad olika ledande roller.

– Men någonstans fanns hela tiden känslan att jag ville göra något för min egen skull. Att det sen blev inom samma bransch igen är tack vare en gammal kollega och ett flyktigt möte på Arlanda, säger Andreas Bärgård och lutar sig mot skrivbordet på kontoret i Enköping.

Sedan tre år är alltså Andreas Bärgård tillbaka i den bransch som hållit honom sysselsatt ett helt liv. Den här gången som delägare i Swoosh Mälardalen – ett miljötekniskt bolag som utför tjänster som bland annat relining och högtrycksspolning av avloppssystem, slamsugning, torrsugning och mycket annat. Att det blev en fortsättning i branschen har han en gammal kollega från Ragn-Sells att tacka för. En kollega som även han tagit steget in i samma koncern.

– Jag hade bestämt mig för att göra något annat och tänkte att jag skulle dra nytta av gamla affärsbekanta. Jag satte upp möten med någon som jag korsat väg med genom åren och tog en lunch med dem var och en för att kanske bli inspirerad till att hitta nya yrkesvägar.

Hans gamla kollega hade redan tagit steget in i Swoosh-koncernen och föreslog att han skulle träffa Mikael Gruffman från Umeå, vd och koncernchef för Swoosh. Mötet sattes upp på Arlanda och varade i sjutton minuter.

– Sen var det klart. Det var nästan som kärlek vid första ögonkastet. Väldigt snabbt kunde vi mötas i gemensamma värderingar och en gemensam syn på hur ett företag i den här branschen skulle drivas; alltid kunden i fokus. En vecka senare satt jag på ett plan upp till Umeå för att göra upp detaljerna.

Nu, nästan tre år efter mötet på SkyCity, kan Bärgård konstatera att det gått bra. Han känner att Swoosh uppfattas som en frisk fläkt i en redan etablerad bransch och att geografin – med närheten till tre hyfsat stora städer – är till deras fördel samt att deras tjänsteutbud med stor personlig touch och närhet till kunderna snabbt gjort dem till en spelare att räkna med. Men hans nyfunna vän Mikael Gruffman hade sina funderingar kring vem han släppt in i koncernen under den första tiden.

– Jag började med att anställa två säljare innan jag hade ett enda fordon eller någon enda som kunde göra jobbet. Då var han lite svettig där uppe i Umeå. Men det ordnade sig.

Det ryms många tjänster i Swoosh miljötekniska portfölj. Vill du veta vilka? Kolla här.

Det första jobbet som företaget fick in var ett jobb i Västerås. Trots att det kliade i fingrarna så stannade Bärgård kvar på kontoret. Det finns i honom en tydlig tanke att hålla sig från produktionen – ”att våga släppa ratten och i stället styra företaget” – och i stället skicka ut personal med stort förtroende.

– Det var en otrolig känsla när det där första jobbet ramlade in. Då var det på riktigt och inte längre en pappersprodukt. Vi fick in det tack vare att vi svarade i telefonen. Och det kan låta som en enkel sak – men på Swoosh svarar vi i telefonen och gör allt vi kan för att så snabbt som möjligt vara på plats för att hjälpa kunden. Det är skillnaden mellan att jobba i ett större företag jämfört med ett något mindre; närheten till kunden. Det är det jag brinner för.

Idag har företaget närmare 20 anställda och utför uppdrag över hela Mälardalen och Bergslagen. Fokus är på att göra det lite bättre, lite snyggare och lite renare än alla andra. Och Bärgård – han vet att medarbetarna lever upp till detta varje dag.

Vill du komma i kontakt med Andreas och hans kollegor på Swoosh? Här hittar du alla kontaktuppgifter.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent på Enköpings-Posten. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.

Swoosh
Annons
Swoosh

Med avancerad teknik kan Swoosh hjälpa fastighetsägare att undvika stora kostnader

Annons
Swoosh

Swoosh sparar miljoner åt företag inom industrisektorn

Annons
Swoosh

Torrsugen suger och blåser såväl spån som bowlingklot